Το νέο πρόγραμμα του MOMus για το 2022!
MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Παρουσίαση προγράμματος 2022

Απολογισμός δράσεων 2019-2021

Συνέντευξη Τύπου από τον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης - MOMus

 

To 2022 είναι η χρονιά των θεματικών εκθέσεων, των μονογραφιών, της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, της διπλής διοργάνωσης του INSPIRE PROJECT, των εκπαιδευτικών και επιστημονικών προγραμμάτων, και πολλών άλλων δράσεων και συμμετοχών που βρίσκονται στον προγραμματισμό του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης ο οποίος παρουσιάστηκε σήμερα Τετάρτη 2 Μαρτίου 2022, στη συνέντευξη Τύπου, στη Θεσσαλονίκη, μαζί με τον απολογισμό των δράσεών του για την τριετία 2019-2021.

Το MOMus βαδίζει ήδη στο 2022 και βγάζει ξανά την Τέχνη μπροστά, ως δυνατότητα, ως επιλογή για την αναγκαία κοινωνική, προσωπική και καλλιτεχνική ενδυνάμωση. Όλα τα Μουσεία και τα Τμήματα του MOMus, διατηρώντας το προφίλ και τους καταστατικούς τους σκοπούς, οργανώνουν ένα ποικιλόμορφο πρόγραμμα για το 2022, με στοχευμένες κινήσεις εξωστρέφειας και διασύνδεσης με καλλιτεχνικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, με το βλέμμα ξανά και μόνο μπροστά, και το ραντεβού με την κοινωνία υπό συνεχή, δημιουργική επικαιροποίηση, ακόμη και στους πιο χαλεπούς καιρούς.  

 

MOMus 2019-2021

«Κατά την τελευταία μας συνάντηση, λίγες μέρες πριν από την εκδήλωση της πανδημίας το 2020, μπήκαμε σε ένα σκοτεινό σύννεφο, μία δύσκολη διετία για όλους, αλλά η σκοτεινιά βλέπουμε σιγά σιγά να διαλύεται. Ωστόσο, η καθημερινότητά μας σκιάζεται από τα τραγικά γεγονότα στην Ουκρανία, που μας έχουν προβληματίσει και ανησυχήσει ως πολίτες και ως ανθρώπους. Σήμερα βρισκόμαστε ξανά και για μας είναι στιγμή χαράς και περηφάνιας, γιατί έχουμε λόγους να είμαστε αισιόδοξοι. Το στηρίζουμε στην πείρα των τριών χρόνων που το MOMus είναι ο μεγαλύτερος φορέας σύγχρονης τέχνης στη χώρα» σημείωσε ο κ. Ανδρέας Τάκης, Πρόεδρος ΔΣ, ξεκινώντας την παρουσίαση του προγραμματισμού για το 2022 και του απολογισμού της τριετίας 2019-2021, και πρόσθεσε «Οι πέντε δυναμικοί φορείς που απαρτίζουν τον Οργανισμό στη Θεσσα­λονίκη και την Αθήνα και κεντρικούς άξονες τη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη, την πειραματική καλλιτεχνική αναζήτηση, τη φωτογραφία και τη σύγχρονη γλυπτική, συντονίστηκαν στον πιο δημιουργικό ρυθμό, σχεδίασαν και προσέφεραν πάνω από 85 πρωτότυπα σχεδιασμένες εκθέσεις στη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και το εξωτερικό, συνέχισαν τους θεσμούς της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέ­χνης Θεσσαλονίκης και της Thessaloniki Photobiennale, διοργάνωσαν πάνω από 50 καλλιτεχνικές δράσεις, πάνω από 50 εκπαιδευτικά προγράμματα και κύκλους διαλέ­ξεων για όλες τις ηλικίες, 11 προγράμματα σε συνεργασία με πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, πάνω από 20 διεθνή συνέδρια, ημερίδες και δημόσιες συζητήσεις, εξέδωσαν 28 επιστημονικούς καταλόγους και βιβλία για παιδιά, συμμετέχουν σε 6 ΕΣΠΑ και 2 ευρωπαϊκά προγράμματα, συνερ­γάστηκαν ενεργά με την ντόπια δημιουργική βιομηχανία για την παραγωγή μοναδικών αντικειμένων design που εμπλούτισαν τα πωλητήρια, άνοιξαν τις πόρτες των μουσείων μέσα από ειδικά προγράμματα για ΑΜΕΑ, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, προγράμματα art therapy, αναβάθμισαν τεχνικές, κτηριακές και ψηφιακές υποδομές.

Τη διετία 2020-2021 κατά την οποία τα μουσεία όλης της χώρας έμειναν κλειστά για το κοινό, λόγω της πανδημίας Covid-19, το MOMus ανταποκρίθηκε με ετοιμότητα, συναισθησία, δημιουργικότητα και επαγγελματισμό, σχεδιάζοντας και προσφέροντας στο κοινό διαδικτυακά εκθεσιακά και εκπαιδευτικά προγράμματα, με πρωτότυπο σχεδιασμό ως ανακούφιση στο δύσκολο βίωμα και βήμα για κοινωνικότητα κατά την μακρά περίοδο του εγκλεισμού. Υπήρξε επίσης σε αλληλέγγυα συνεργασία με άλλους φορείς πολιτισμού, συνδημιουργώντας ειδικά ψηφιακά προγράμματα από κοινού.  

Η πλατφόρμα res.momus.gr, η ιστοσελίδα του MOMus www.momus.gr και ο λογαριασμός του στο youtube MOMus Museums συνεχίζουν και φιλοξενούν το ψηφαικό αποτύπωμα εκείνης της περιόδου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την τριετία 2019-2021 το MOMus υποστήριξε οικο­νομικά νέες παραγωγές της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και της Thessaloniki Photobiennale και αγόρασε, με την ειδική οικονομική ενίσχυση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού 45 έργα σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών καλλιτεχνών και φωτογράφων με σκοπό τον εμπλουτισμό των συλλογών του. Η δύσκολη περίοδος της πανδημίας δεν είχε ως επίπτωση καμία μείωση προσω­πικού, ενώ παράλληλα αναβαθμίστηκαν τεχνικές, κτηριακές και ψηφιακές υποδομές».

 

MOMus 2022

#MOMusModern

«Η διοργάνωση θεματικών εκθέσεων και μονογραφιών, που τοποθετούν σε διάλογο την τέχνη με πτυχές του μοντερνισμού στην Ελ­λάδα, στην Ευρώπη και στον κόσμο, η οργάνωση ερευνητικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων για επιστήμονες, ει­δικές ομάδες και το ευρύ κοινό με πλαίσιο εργασίας την ρωσική πρωτοπορία των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα, παραμένουν οι βασικοί άξονες προγραμματισμού για το MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη», όπως ανέφερε η διευθύντριά του και αν. γενική διευθύντρια του MOMus, κ. Μαρία Τσαντσάνογλου. Η ίδια, σχολιάζοντας την τρέχουσα κατάσταση στην Ουκρανία σημείωσε «Δυστυχώς, η ανταλλαγή έργων σε συνεργασία μας με το Εβραϊκό Μουσείο και το Heritage Art Foundation στη Μόσχα αναστέλλεται μέχρι νεωτέρας και θα δούμε πώς θα προχωρήσουμε βάσει των εξελίξεων αυτής της τραγικής κατάστασης. Οι καλοί φίλοι και συνεργάτες μας στη Ρωσία, δεν έχουν καμία ευθύνη για τα γεγονότα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ρωσική πρωτοπορία στη συλλογή Κωστάκη αποτελείται από έργα καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν από καλλιτέχνες που οραματίστηκαν μια καλύτερη εποχή. Η τέχνη τους είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο στην παγκόσμια ιστορία, τα έργα τους απαγορεύθηκαν, κάποιοι εξορίστηκαν και ορισμένοι εκτελέστηκαν».

Ειδικά για το 2022, μετά τη μονογραφία-έκθεση για τον Ιβάν Κλιούν (έως 29.04), σειρά παίρνει η έκθεση με τίτλο εργασίας «Οργανική Παιδεία» (4.06-26.02), στην οποία η σύνθεση των τεχνών, ο διάλογος ανάμεσα στις εικαστικές τέχνες με τον λόγο (ποίηση), την κίνηση (χορός) και τον ήχο (μουσική) θα αποτελέσουν την εκκίνηση και το πλαίσιο ανάπτυξής της. Η έκ­θεση έχει ως σημείο αναφοράς τη Σχολή Οργανικής Παιδείας και το αντίστοιχο μά­θημα που διδάχθηκε στη δεκαετία του 1920 με καθηγητή τον ζωγράφο και μουσικό Μιχαήλ Ματιούσιν. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί η εξαιρετική δωρεά έργων τέχνης του γνωστού ιστορικού τέχνης και μελετητή της ρωσικής τέχνης, καθηγητή John Bowlt. Συνεχίζεται επίσης το ερευνητικό έργο με γενικό τίτλο «Utopia in Art and Politics / Labor» και επιστημονικό εταίρο το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, στο πλαίσιο του οποίου θα πραγματοποιηθεί ομότιτλο συνέδριο (Δεκ. 2022).

 

#MOMusContemporary

«Κεντρικός άξονας της δραστηριότητας του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγ­χρονης Τέχνης είναι η έννοια της Συνύπαρξης για το σύνολο της εκθεσιακής, εκπαιδευτικής, ερευνητικής και λοιπής δραστηριότητάς την τελευταία τριετία», ανέφερε η αν. διευθύντριά του, κ. Συραγώ Τσιάρα.

Η σπονδυλωτή έκθεση «Κοινό Κτήμα» (11.03-25.09) περιλαμβάνει τα έργα τέχνης που αποκτήθηκαν στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του προγράμματος αγορών του MOMus καθώς και των δωρεών που περιήλθαν στην κατοχή του μουσείου μέσα στα τρία χρόνια από τη συγκρότηση του Οργανισμού. Το πρόγραμμα αγοράς έργων τέχνης υλοποιήθηκε για πρώτη φορά με απευθείας χρηματοδότηση από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με το ποσό των 80.000 ευρώ και με ορίζοντα τριετίας. Το 2022 είναι επίσης η χρονιά της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Νοε.2022-Μαρ 2023), που με γενικό θεματικό προσανατολισμό τη «Γεωκουλτούρα» θα αναπτύξει το πρόγραμμά της ξεκινώντας το προσεχές καλοκαίρι, με πολλούς συνεργαζόμενους φορείς και διαθεματικό πρόγραμμα.

 

#MOMusPhotography

«Η ανάπτυξη της τέχνης της φωτογραφίας, της ιστορικής και επιστημονικής έρευνας γύρω από αυτή, καθώς και η ενίσχυση των δεσμών του μουσείου με την τοπική κοινότητα, αλλά και το ευρύτερο κοινό του, εντός και εκτός συνόρων, διατρέχουν τον προγραμματισμό του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης», σημείωσε η διευθύντριά του κ. Ηρώ Κατσαρίδου.

Οι σύγχρονες φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου, εξετάζοντας τη φυσική και περιαστική εκδοχή του και όχι την αστική, αποτυπώνονται στα έργα της έκθεσης landscape stories (8.03-28.08), ενώ στην έκθεση «Fred Boissonas. Μία φωτογραφική Οδύσσεια» παρουσιάζονται σπάνια φωτογραφικά έργα του μεγάλου φωτογράφου από τις συλλογές της Βιβλιοθήκης της Γενεύης και της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Α.Π.Θ., καταθέτοντας μια διαφορετική οπτική για το έργο του.

 

#MOMusExperimental

Η διεθνής έκθεση «Η κλωστή ως συμβάν» (5.03-5.06) που προτείνει μια άλλη θεώρηση του νήματος, η σειρά διακαλλιτεχνικών προσεγγίσεων με τον γενικό τίτλο «Πολύτροπα» (Φεβ.-Νοε.2022) και το INSPIRE PROJECT (Σεπ. 2022-Φεβ. 2023)που φέτος θα διοργανωθεί με μια διπλή παρουσίαση και κοινό πυρηνικό άξονα την έννοια του Μέλλοντος, μέσα από μεθοδολογίες βασισμένες στις επιστήμες του μέλλοντος, οι οποίες διερευνούν πιθανά, εύλογα και εφικτά μέλλοντα, είναι κάποιες μόνο από τις παραγωγές του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών. Η κ. Θούλη Μισιρλόγλου, αν. διευθύντρια του MOMus-ΠΚΤ, κατέγραψε την στοχοθεσία του καλλιτεχνικού του προσανατολισμού «στην προσήλωση στις υβριδικές καλλιτεχνικές συζεύξεις, τη διασταύρωση των καλλιτεχνικών ειδών και τη διακαλλιτεχνική επικοινωνία, την ανάδειξη των κοινωνικών διεργασιών και της ερευνητικής διάστασης που κα­θορίζουν το σύγχρονο καλλιτεχνικό και θεσμικό έργο, και τη συνομιλία με στρατηγικούς άξονες των φορέων του MOMus.

 

#MOMusAlexMylona

«Το πρόγραμμα του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά συνεχίζει να προτάσσει, και για το 2022, τη σύνθεση των τεχνών και τις διαθεματικές-υβριδικές δράσεις, τη στήριξη των νέων εικαστικών, την ανάδειξη και προβολή του έργου της Άλεξ Μυλωνά», σημείωσε ο προϊστάμενός του κ. Γιάννης Μπόλης.

Η ιστορική έκθεση «Το εργαστήριο του γλύπτη» (31.03-11.09) με την παρουσίαση υλικών, εξοπλισμού και φωτογραφιών δημιουργών εν ώρα εργασίας τους, η μεγάλη έκθεση για τη σημαντική διεθνή Ελληνίδα γλύ­πτρια Χρύσα (22.09-11.12) μέσα από τη συλλογή που δώρισαν πρόσφατα στο MOMus οι συλλέκτες Αλέξανδρος Τζώνης και

Liane Lefaivre, και η ομαδική έκθεση «Contemporary Womanhood 1.0: Σύγχρονες Θηλυκότητες» (22.12.22-26.02.23) που αποτυπώνει τις σύγχρονες αποδόσεις της γλυπτικής, συστήνοντας πολλαπλά μέσα δημιουργίας, διαμέσου έργων σύγχρονων γυναικών εικαστικών, είναι το τρίπτυχο του μουσείου στην Αθήνα πάνω στο οποίο θα βασιστούν και όλοι οι κύκλοι εκπαιδευτικών του δράσεων.

 

Βρείτε τον σύντομο οδηγό και το έντυπο προγραμματισμού και απολογισμού στα συνημμένα αρχεία