Μενου

Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης
Πειραματικό Εργαστήριο Ήχου στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη με επικεφαλής τον Andrey Smirnov
4 Απριλίου 2024 - 13 Ιουνίου 2024
Διαλέξεις

Νέες ημερομηνίες διαλέξεων και ένα εργαστήριο συνθέτουν το νέο σεμιναριακό κύκλο με τίτλο «Οι Ηχητικές Μηχανές της Πρωτοπορίας» που θα πραγματοποιηθούν στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη στη Θεσσαλονίκη, με επικεφαλής τον Andrey Smirnov.

 

Οι συναντήσεις θα γίνουν στην αγγλική γλώσσα, χωρίς διερμηνεία, με δηλώσεις και κόστος συμμετοχής για τους ενδιαφερόμενους (εκτός και αν δηλώνεται διαφορετικά, βλ. παρακάτω).

 

Αναλυτικό πρόγραμμα 

 

Πέμπτη 04 Απριλίου 2024 | 18:00-20:000 

«Arseny Avraamov: Μουσική του Μέλλοντος»

Η ιστορία των ιδεών του συνθέτη, θεωρητικού και τυχοδιώκτη Arseny Avraamov, ο οποίος πρότεινε το1916 στο άρθρο «Η επερχόμενη Επιστήμη της Μουσικής και η Νέα Εποχή στην Ιστορία της Μουσικής »πολλές νέες προσεγγίσεις στη μουσική θεωρία καθώς και μελλοντικές τεχνικές για τη σύνθεση ήχου.

*με ελεύθερη είσοδο

 

Σάββατο 06 Απριλίου 2024 | 13:00-15:30

«Εργαστήριο Rhythmicon» 

Μαθαίνοντας το Rhythmicon - η πρώτη μηχανή ρυθμού στον κόσμο που παίζει τις πιο περίπλοκες πολυρυθμίες, που αναπτύχθηκε στις ΗΠΑ το 1931 από τον Ρώσο εφευρέτη Leon Theremin και τον Αμερικανό συνθέτη Henry Cowell.

 

Πέμπτη 18 Απριλίου 2024 | 18:00-20:000

«Ήχος από Χαρτί: Η Ιστορία των Τεχνικών Γραφικού Ήχου»

Η ιστορία των τεχνικών Διακοσμητικού και Χάρτινου Ήχου, που αναπτύχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1930 στο πλαίσιο της τεχνολογίαςGraphic (Drawn) Soundγια την σύνθεση ήχου από φως, που αναπτύχθηκε στη Σοβιετική Ρωσία και τη Γερμανία ως συνέπεια της τότε πρόσφατης εφεύρεσης της τεχνολογίας ήχου στον κινηματογράφο.

 

Πέμπτη 09 Μαΐου 2024 | 18:00-20:000 

«Πρόγραμμα κινουμένων σχεδίων με τεχνητά γραφικά soundtracks» 

Το πρόγραμμα κινουμένων σχεδίων με τεχνητά γραφικά soundtracks από την ομάδα IVVOS (IVanov, VOinov, Sazonov), παραγωγής 1931-1936, καθώς και γραφικά soundtracks, που δημιουργήθηκαν μέσω τουVariophone από τους Evgeny Scholpo, Georgy Rimsky-Korsakov και Igor Boldirev.

*με ελεύθερη είσοδο

 

Πέμπτη 16 Μαΐου 2024 | 18:00-20:000

«Γραφικός Ήχος: Το Variophone» 

Η ιστορία του Variophone,το οποίο ήταν ικανό να παράγει πολυφωνικά, πολυηχοχρωματικά τεχνητά soundtracks μέσω αυτοματοποιημένων τεχνικών ήχου χαρτιού, καθώς και να προσομοιώνει πιο λεπτές παραλλαγές στο ρυθμό, όπως το rubato, που αναπτύχθηκε από τους EvgenySholpo και GeorgyRimsky-Korsakov στο Λένινγκραντ το 1931.

 

Πέμπτη 23 Μαΐου 2024 | 18:00-20:000

«Το ANS Synthesizer και η Τεχνητή Συναισθησία»

Η ιστορία του ANSSynthesizer, που εφευρέθηκε από τον EvgenyMurzin το 1957,βασίζεται σε μια γραφική παρτιτούρα που αντιπροσωπεύει ένα φάσμα ήχου, σβήνοντας τη διαφορά μεταξύ των δομών αρμονίας τόνου και του φασματικού ιστού του ήχου, κάτι που θυμίζει το θρυλικό UPICπου αναπτύχθηκε από τον Ιάννη Ξενάκη το 1977.

 

Πέμπτη 30 Μαΐου 2024 | 18:00-20:000 

«Οι Μηχανές Ήχου της Πρωτοπορίας» 

Η ιστορία της μουσικής θορύβου της δεκαετίας του 1920που είχε στόχο να αγκαλιάσει όλους τους θορύβους της μηχανικής εποχής και τον ρυθμό της μηχανής. Οι εφευρέτες προχώρησαν στην κατασκευή ειδικών οργάνων θορύβου, για να σχηματίσουν ορχήστρες θορύβου και σύντομα συντέθηκαν συμφωνίες θορύβου και εορταστικές παραστάσεις θορύβου.

*με ελεύθερη είσοδο

 

Πέμπτη 06 Ιουνίου 2024 | 18:00-20:000

«Vladimir Popov: Η Συμφωνία των Θορύβων»

Η ιστορία των μηχανών θορύβου που δημιούργησε ο ηθοποιός Βλαντιμίρ Ποπόφ στη δεκαετία του 1930.Μεταξύ των πολυάριθμων εφευρέσεών του ήταν τα ειδικά όργανα της Ορχήστρας Θορύβου καθώς και μια άπειρη ποσότητα μηχανών και συσκευών μέσω των οποίων έλυνε και τα πιο περίπλοκα προβλήματα στον σχεδιασμό ήχου.

 

Πέμπτη 13 Ιουνίου 2024 | 18:00-20:000

«Η Μουσική Θορύβου στον Πρώιμο Ηχητικό Κινηματογράφο»

Ο σοβιετικός κινηματογράφος ήχου, σε μεγάλο βαθμό υποτιμημένος και υπομελετημένος, χαρακτηρίστηκε στη σύντομη περίοδο1929-1935, από πολυάριθμες εξαιρετικές ανακαλύψεις στον τομέα της τεχνολογίας ήχου. Βασισμένα στην αντιστικτική μέθοδο, τα πρώτα soundtracks έγιναν αριστουργήματα της πρώιμης ηχητικής τέχνης.

 

Πληροφορίες συμμετοχής:

  • Δηλώσεις συμμετοχής στο reception.modern@momus.gr ή τηλεφωνικά στο 2310589143. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
  • Θα δοθεί πιστοποιητικό παρακολούθησης στους συμμετέχοντες του σεμιναριακού κύκλου από το MOMus.
  • Οι συναντήσεις θα πραγματοποιηθούν στην αγγλική γλώσσα, χωρίς διερμηνεία.
  • Δίδακτρα για τις διαλέξεις:

Σε μία (1) διάλεξη: 25€ / άτομο, 15€ / άτομο για φοιτητές/φοιτήτριες (απαραίτητη η επίδειξη επίδειξη φοιτητικής ταυτότητας).

Σε τέσσερις (4) διαλέξεις: 100€ / άτομο, 60€ / άτομο για φοιτητές (απαραίτητη η επίδειξη επίδειξη φοιτητικής ταυτότητας).

  • Δίδακτρα για το εργαστήριο:

30€ ανά άτομο, 20€ μειωμένη τιμή για φοιτητές (υποχρεωτική φοιτητική ταυτότητα στην εμφάνιση)

Για όσες/ους συμμετέχουν ήδη στον κύκλο πέντε πληρωμένων διαλέξεων: 20€ / άτομο, 12€ / άτομο για φοιτητές/φοιτήτριες (απαραίτητη η επίδειξη επίδειξη φοιτητικής ταυτότητας). 

 

 

Βιογραφικό σημείωμα

Ο Andrey Smirnov είναι μουσικός καλλιτέχνης και ερευνητής, διεθνώς γνωστός για την καινοτόμα διδασκαλία και έρευνα στον τομέα της ηλεκτρονικής μουσικής και της ιστορίας της πρωτοποριακής μουσικής με τις εικαστικές τέχνες. Είναι ο ιδρυτής του Theremin Center και έχει διατελέσει επικεφαλής του Εργαστηρίου Ήχου στη Σχολή Τέχνης Rodchenko στη Μόσχα. Διδάσκει μαθήματα ιστορίας και αισθητικής της ηλεκτροακουστικής μουσικής, σχεδίασης και σύνθεσης ήχου, νέων μουσικών διεπαφών και physical computing. Έχει πραγματοποιήσει πολλά εργαστήρια και σεμινάρια, τόσο εξειδικευμένα όσο και για το ευρύ κοινό στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και τη Ρωσία και έχει συμμετάσχει σε σημαντικά φεστιβάλ και συνέδρια. Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Sound In Z: Experiments in Sound and Electronic Music in Early 20th Century Russia» (Walther Koenig & Sound and Music, Λονδίνο, 2013) και «In Search of Lost Sound. Experimental Sound Culture in Russia and USSR in the first half of the 20th century» (Μόσχα, GARAGE, 2020) (The Book of the Year Award, Innovation 2021). Από τον Σεπτέμβριο του 2023 ο Andrey Smirnov εργάζεται ως ειδικός επιστημονικός συνεργάτης στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη στη Θεσσαλονίκη. 

 

Το Πειραματικό Εργαστήριο Ήχου στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη έχει ως βάση τα ιστορικά έγγραφα και τα πρωτότυπα ηλεκτρονικά μουσικά όργανα και ακουστικές συσκευές από την προσωπική συλλογή του Andrey Smirnov αναφορικά με την περίοδο αυτή και έχει σκοπό να μελετήσει την πρωτοποριακή ηχητική κουλτούρα καθώς και να αναβιώσει και να προωθήσει τα επιτεύγματα σχετικών τεχνολογιών που αποδείχθηκαν ότι ήταν κατά πολλές δεκαετίες μπροστά από την εποχή τους. Η αξία και η σημασία αυτών των ιδεών ξεπερνούν πολύ τη σφαίρα της ρωσικής πρωτοπορίας. Σήμερα τις χρησιμοποιούμε συνήθως χωρίς να γνωρίζουμε την προέλευσή τους ενώ πολλές ιδέες εξελίσσονται με νέο, δημιουργικό τρόπο.

 

Το Πειραματικό Εργαστήριο Ήχου αναπτύσσει εκπαιδευτικά προγράμματα με τη μορφή κύκλων διαλέξεων και εργαστηρίων, προσανατολισμένων τόσο σε μουσικούς και ιστορικούς της μουσικής όσο και στο ευρύ κοινό, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη ρωσική πρωτοπορία, την τέχνη του ήχου και των νέων μέσων, την ηλεκτρονική και ηλεκτροακουστική μουσική.