Μενου

Πίσω από την κουρτίνα

Μυλωνά Άλεξ (1920-2016)

2001 | 100 x 70 εκ

Ακρυλικό σε χαρτί, σε καμβά


Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

MAM.C783

Δωρεά της καλλιτέχνιδας


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής

Θέμα: Ζωγραφική, Ανθρώπινη φιγούρα, Ζευγάρι, Ερωτικό, Σύγχρονη τέχνη


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Το έργο "Πίσω από την κουρτίνα" ανήκει σε μια μεγάλη ενότητα ζωγραφικών συνθέσεων της Άλεξ Μυλωνά, που δημιουργεί η καλλιτέχνιδα τις δεκαετίες του 1990 και του 2000, και στις οποίες αποπειράται να μορφοποιήσει τη ζωτική της σχέση με τον κόσμο και τη φύση, να αγγίξει το μυστικό της ύπαρξης, της μητρότητας και της ερωτικής ένωσης Οι μορφές αποδίδονται σχηματοποιημένες, με ζωντανά, λαμπερά χρώματα. Τα θέματα αποκτούν συμβολική διάσταση, η δημιουργός τονίζει τον διαχρονικό και πανανθρώπινο χαρακτήρα του καθενός απ’ αυτά. Στις συνθέσεις προβάλλεται με εμφαντικό τρόπο η αδιατάρακτη και αρχέγονη σχέση της Γυναίκας και της Γης, στον κύκλο της γέννησης, του θανάτου και της αναγέννησης που υπερβαίνει την ατομική μοίρα και ανοίγεται στη συλλογική. Τα συγκεκριμένα έργα της Άλεξ Μυλωνά βρίσκονται σε ευθεία αντιστοιχία με προσωπικά βιώματα, ψυχικές και συναισθηματικές καταστάσεις.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Η Άλεξ Μυλωνά γεννήθηκε το 1920 στην Αθήνα. Από μικρή ηλικία έδειξε το ενδιαφέρον της για τη ζωγραφική και πήρε τα πρώτα μαθήματα. Σπούδασε γλυπτική στην Α.Σ.Κ.Τ. της Αθήνας (1945-1950) με δάσκαλο τον Μ. Τόμπρο. Η πρώιμη περίοδος της δουλειάς της περιλάμβανε κατά κύριο λόγο έργα παραστατικής γλυπτικής με θέμα την ανθρώπινη μορφή. Η εγκατάσταση της στο Παρίσι τη δεκαετία του 1960 και η γνωριμία της με σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως οι H. Arp, A. Giacometti και Ο. Zadkine υπήρξε καταλυτική και διαμόρφωσε το καλλιτεχνικό της έργο. Από τις πρώτες της ανθρωποκεντρικές συνθέσεις της δεκαετίας του 1950 προχωρά στη δημιουργία αφηρημένων γλυπτών από σφυρήλατο σίδηρο που χαρακτηρίζονται από μετωπικότητα, αυστηρή ακινησία, ταχύτητα, αιχμηρές απολήξεις και ένα παιχνίδι γραμμών που περιλαμβάνει κενή φόρμα και κάθετες επιφάνειες. Από τις συστροφές, τις αναδιπλώσεις, τις καμπύλες, τις κινήσεις και τις εντάσεις των εύπλαστων μεταλλικών ελασμάτων στις αρχιτεκτονικές προτάσεις οδηγείται στη βαθιά επεξεργασμένη απλότητα της γλυπτικής φόρμας και την καθαρότητα των γεωμετρικών μαρμάρινων επιφανειών με τη σύζευξη των κύκλων, των ημικυκλίων, των τετραγώνων και των ορθογωνίων. Παράλληλα με το γλυπτικό έργο η Μυλωνά δημιούργησε ακόμη μια πληθώρα έργων σε χαρτί, ασχολήθηκε τη με τη ζωγραφική και σχεδίασε τα σκηνικά και τα κοστούμια το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου. Παρουσίασε το έργο της σε πληθώρα ατομικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ μεγάλη είναι και η συμμετοχή της σε ομαδικές διεθνείς εκθέσεις: το 1960 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 30ή Μπιενάλε της Βενετίας, το 1961 στην Μπιενάλε του Σάο Πάουλο, το 1967 στη Διεθνή Έκθεση του Μόντρεαλ, καθώς και στις Μπιενάλε τις Αλεξάνδρειας, του Μπουένος Άιρες κ.α. Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Ελλάδα και εργάστηκε μεταξύ Αθήνας και Σύρου. Το 2004 ιδρύθηκε το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, όπου δώρισε το έργο της και το 2007 το κτήριο μαζί με το έργο και το αρχείο της παραχωρήθηκαν στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΜΜΣΤ). Το 2018 με τη δημιουργία του MOMus-Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης το ΜΜΣΤ και το ΜΑΜ εισχώρησαν στον νέο οργανισμό. Πέθανε στην Αθήνα το 2016.