Μενου

Σύνθεση

Κανιάρης Βλάσης (1928-2011)

1951 | 100 x 65 εκ

Μεικτή τεχνική σε μουσαμά, Mixed media on canvas


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

MCA.SMCA.C544

Δωρεά του καλλιτέχνη


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Έργο τέχνης μεικτής τεχνικής

Θέμα: Σύγχρονη τέχνη, Αφηρημένη σύνθεση, Έργα τέχνης

Τεχνικές: Assemblage


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Ο Βλάσης Κανιάρης αποτελεί κορυφαίο εκπρόσωπο της λεγόμενης «γενιάς του ‘60», αυτών δηλαδή των δημιουργών που υπερβαίνουν το ιδεολόγημα της «ελληνικότητας» και οι αναζητήσεις τους ανοίγονται στα διεθνή καλλιτεχνικά ρεύματα. Η πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα (Γκαλερί Ζυγός, 1958) προκάλεσε αντιδράσεις και έδωσε το έναυσμα μιας εκτενούς αισθητικής συζήτησης σχετικά με την υποδοχή της Αφαίρεσης στην Ελλάδα. Την επόμενη χρονιά, η σειρά «Τιμής ένεκεν στους τοίχους της Αθήνας, 1941-19…» παραπέμπει στα παλίμψηστα των αθηναϊκών τοίχων με τα θαμμένα πολιτικά συνθήματα κάτω από τον ασβέστη. Στις ζωγραφικές συνθέσεις αυτής της ενότητας χρησιμοποιεί αντισυμβατικά υλικά (σύρματα, μεταλλικά δικτυωτά, πανιά, γύψο), η χειρονομιακή γραφή συνδυάζεται με τις συνεχείς επεμβάσεις πάνω στις επιφάνειες, ενώ διαφαίνεται ο κοινωνικός και πολιτικός προβληματισμός της τέχνης του.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Βλάσης Κανιάρης ξεκίνησε τις σπουδές του στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1945-1950) τις οποίες εγκατέλειψε για να σπουδάσει στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (1950-1955) με δακάλους τους Ο. Αργυρό, Γ. Παππά και Γ. Μόραλη. Παράλληλα εργάστηκε ως βοηθός του Γ. Τσαρούχη σε σκηνογραφικές παραγγελίες της εποχής. Συμμετείχε στη Πανελλήνια του 1952 με ζωγραφική, σχέδια και σκηνογραφικές μακέτες. Από το 1956 έως το 1960 έζησε στη Ρώμη και στη συνέχεια στο Παρίσι έως το 1967. Η επιστροφή του στην Ελλάδα συνέπεσε με την επιβολή της Δικτατορίας. Από το 1973 έως το 1975 έμεινε στο Βερολίνο ως υπότροφος της DAAD (Γερμανική Υπηρεσία Ακαδημαϊκών Ανταλλαγών. Το 1975 έγινε καθηγητής στην έδρα της Ζωγραφικής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, όπου δίδαξε ως το 1996.