Χωρίς τίτλο
Ρότσενκο Αλεξάντρ (1891-1956)
1918 | 25.4 x 21.3 εκ
Λάδι σε σκληρό χαρτόνι
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
CC-0919/A.Rodchenko-/245.78-392
Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής
Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Κονστρουκτιβισμός
Τεχνικές: Ελαιογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Η καλλιτεχνική παραγωγή του Ρότσενκο παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία στιλ σε όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του. Ιδιαίτερα στην κονστρουκτιβιστική περίοδο, η νέα μορφολογική του γλώσσα άλλαζε με ταχύτατο ρυθμό. Τα έργα του που περιέχονται στη Συλλογή Κωστάκη αντανακλούν την εκφραστική αυτή πολυμορφία. Το άτιτλο του 1918 αντιπροσωπεύει μια άλλη ομάδα έργων του Ροτσένκο, βασισμένων στις αμοιβαίες συναρτήσεις απλών κυκλικών σχημάτων με χρώματα που δημιουργούν αντιθέσεις πάνω σε ένα ομοιόμορφο χρωματικό φόντο. Μερικά από αυτά φτιάχτηκαν στο διάστημα 1918-1920 και πολλά δημοσιεύονται στη μονογραφία του Σελίμ Ο. Χαν-Μαγκομεντόφ για το Ρότσενκο. Μπορούν να θεωρηθούν μετεξέλιξη των σχεδίων με χάρακα και διαβήτη της περιόδου 1915-16 και αποτελούν ένα ενδιάμεσο στάδιο ανάμεσα σ' αυτά και τις γραμμικές συνθέσεις της επόμενης χρονιάς όπως ο "Γραμμισμός" του 1920.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Aleksandr Rodchenko γεννήθηκε το 1891 στην Πετρούπολη και σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Καζάν (1910-1914). Μετά την αποφοίτησή του εγκαταστάθηκε στη Μόσχα και παρακολούθησε μαθήματα στο Καλλιτεχνικό και Τεχνικό Ινστιτούτο Stroganov. Η γνωριμία του με τον Malevich και τον Σουπρεματισμό υπήρξε καταλυτική για τη μετέπειτα εξέλιξή του ως καλλιτέχνη. Στα τέλη της δεκαετίας του 1910 διατύπωσε τη θεωρία του σχετικά με τον λινεαρισμό και έθεσε τη γραμμή ως βάση κάθε γραφικού σχεδίου, σχήματος της σύνθεσης, δομής της κατασκευής με όγκο. Υπήρξε μέλος των ομάδων “Zhivskulparkh” και της ομάδας των «Παραγωγιστών» ενώ ακόμη υπήρξε και ιδρυτικό μέλος του Ινστιτούτου Καλλιτεχνικής Παιδείας (INXOYK). Δίδαξε στα Ανώτερα Τεχνικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια της Μόσχας (ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ) και στο Ανώτερο Κρατικό Καλλιτεχνικό-Τεχνικό Ινστιτούτο (VKHUTEIN). Ασχολήθηκε με τη φωτογραφία, τη σκηνογραφία, την τυπογραφία και τις γραφικές τέχνες και συνεργάστηκε με τον Vladimir Mayakovsky στον τομέα της διαφήμισης στα περιοδικά LEF και Novyi-LEF. Ακόμη, δημιούργησε μια σειρά σχεδίων για το περιοδικό «Η Οικοδόμηση της ΕΣΣΔ». Πέθανε στη Μόσχα το 1956.