Μενου

Οικογένεια

Kliun Ivan (1873-1943)

1911 | 45 x 36 εκ

Λάδι σε χαρτόνι, Oil on cardboard


Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη

CC-0182/I.Kliun-/85.78-161

Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής

Θέμα: Συμβολισμός, Ρωσική Πρωτοπορία, Ζωγραφική

Τεχνικές: Ζωγραφική, Ελαιογραφία


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Η επιρροή που άσκησε ο συμβολισμός στη δημιουργία του Κλιουν διήρκεσε περισσότερο από ότι είχε διαρκέσει στην περίπτωση του Μαλέβιτς. Αν ο Μαλέβιτς το 1908 βρισκόταν ήδη στο τέλος της σύντομης συμβολιστικής του περιόδου, ο Κλιουν βρισκόταν στο μέσο της περιόδου αυτής, η οποία συνεχίστηκε ως τις αρχές του 1910. Αντίθετα με τα συμβολιστικά έργα ελαφρών υλικών του 1905-10, που έχουν να επιδείξουν στενή σχέση με τις ρωσικές παραδόσεις, στην Οικογένεια τα υφολογικά γνωρίσματα που κυριαρχούν είναι δανεισμένα από τη γαλλική ζωγραφική. Το μονόχρωμο φόντο, τα πλατιά περιγράμματα που διαχωρίζουν μεταξύ τους τις επιφάνειες τοπικού χρώματος, η αλληλεπίδραση του κόκκινου, του κίτρινου και του καφέ χρώματος και η πλαστικότητα της στάσης, όλα αυτά θυμίζουν τις τεχνικές του Γκωγκέν. Ο καλλιτέχνης, αφού πρώτα επεξεργάστηκε τη σύνθεση σε προσχέδια, πέτυχε απλές και συμπαγείς μορφές που εκφράζουν με εσωτερική ένταση και βαθιά εσωτερική προσήλωση. Οι χαρακτηριστικές για την αισθητική του συμβολισμού τάσεις για ουδετεροποίηση του συγκεκριμένου, για γενίκευση και για αποπροσωποίηση συνδυάζονται με την αυτοβιογραφική θεματική. Πρόκειται για μια αυτοπροσωπογραφία με τη γυναίκα και τα παιδιά του. Ταυτόχρονα πρόκειται για ανάμνηση της γυναίκας του που δεν υπάρχει πια, δηλαδή για μια συγκεκριμένη ιστορία, που εκτίθεται με τα μέσα του συμβολισμού, αποκτώντας έτσι μια αφηρημένη διάσταση.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Ivan Vasilyevich Kliun (Kliunkov) γεννήθηκε στο χωριό Μπολσίε Γκόρκι στην επαρχία Βλαντίμιρ. Από το 1881 έως το 1892 η οικογένεια μετακομίζει στην Καμένκα της Ουκρανίας για καλύτερες συνθήκες ζωής. Το 1892 ο Κλιουν μεταβαίνει στο Λομζ της Πολωνίας και πραγματοποιεί τις πρώτες σπουδές ζωγραφικής το 1896 στη Σχολή για την Προώθηση των Τεχνών της Βαρσοβίας. Το 1898 εγκαθίσταται στη Μόσχα, όπου βρίσκεται και η οικογένειά του, εργάζεται ως λογιστής και συνεχίζει τη ζωγραφική. Επισκέπτεται τα εργαστήρια των καλλιτεχνών Ilya Mashkov και του Fedor Rerberg και εκεί γνωρίζει τον Kazimir Malevich. Την περίοδο 1911-1916 τελεί ιδρυτικό μέλος του καλλιτεχνικού συνεταιρισμού «Σαλόν της Μόσχας» και συμμετέχει στις εκθέσεις του. Συμμετέχει σε εκθέσεις της πρωτοπορίας από το 1913, γίνεται μέλος της ομάδας «Ένωσης Νεολαίας» και της κοινότητας «Βαλές Καρό», γνωρίζεται με πολλούς καλλιτέχνες και γίνεται συνοδοιπόρους τους. Την περίοδο 1918-1921 είναι διευθυντής του Γραφείου Εκθέσεων του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών του Λαϊκού Κομισαριάτου Διαφώτισης (ΝΑΡΚΟΜΠΡΟΣ), Καθηγητής Ζωγραφικής στα Ελεύθερα Κρατικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια (ΣΒΟΜΑΣ) και στα Ανώτερα Κρατικά Καλλιτεχνικά και Τεχνικά Εργαστήρια (ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ). Το 1922 συμμετείχε στην Πρώτη Ρωσική Καλλιτεχνική Έκθεση στην Galerie Van Diemen στο Βερολίνο και στη συνέχεια στο Stedelijk Museum στο Άμστερνταμ. Τα επόμενα χρόνια συνεχίζει τη δημοσίευση θεωρητικών κειμένων, σχεδιάζει μια σειρά φουτουριστικών εκδόσεων και ασχολείται με την εικονογράφηση βιβλίων. Στρέφεται προς τον Πουρισμό και δημιουργεί νεκρές φύσεις με εμφανείς τις επιρροές, ενώ το 1934 ανακοινώνει το ενδιαφέρον του για την επιστροφή στη ρεαλιστική ζωγραφική. Πέθανε στη Μόσχα το 1943.