Χωρίς τίτλο
Έντερ Γιούρι (1898-1963)
Δεκαετία 1920 | 19.1 x 16.1 εκ
Ακουαρέλα σε χαρτί
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
CC-0146/Y.Ender-/C286-29
Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής
Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Οργανική Παιδεία, Μοντέρνα τέχνη
Τεχνικές: Ζωγραφική, Υδατογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Το έργο ζωγραφίστηκε plein air και είναι των αρχών της δεκαετίας του ’20. «Όλη η καλλιτεχνική κουλτούρα αρχίζει με τον ήχο» είπε ο δάσκαλος του Γιούρι Έντερ, Ματιούσιν. Περισσότερο από τους άλλους μαθητές του Ματιούσιν, ο Γιούρι ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για το πρόβλημα του χρώματος του ήχου. Το ζωγραφικό έργο παρουσιάζει μια πολυδιάστατη ηχοχρωματική ρευστότητα. Το ψυχρό γαλάζιο και πράσιονο περιέχουν υψηλούς τόνους και δημιουργούν ένα αντικείμενο με αιχμηρές γωνίες. Αυτό είναι επίσης εφαρμογή της αντίληψης του Ματιούσιν ότι τα ψυχρά χρώματα αποκρυσταλλώνουν μορφές και ότι ο ήχος συνδέεται όχι μόνο με το χρώμα, αλλά και με τη μορφή. Θεωρούσε ότι ο μαίανδρος εκφράζει μεσοτονική συγχορδία και πίστευε ότι τα διακοσμητικά σχέδια των πρωτόγονων υποκρύπτουν τυμπανοκρουσίες .
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Yurii Vladimirovich Enter γεννήθηκε το 1898 στην Πετρούπολη. Υπήρξε ο μικρότερος γιος της πολυτάλαντης οικογένειας Ender (αδερφός των Boris, Ksenia και Maria). Την περίοδο 1918-1922 παρακολουθούσε μαθήματα στα Ελεύθερα Κρατικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια της Πετρούπολης (ΣΒΟΜΑΣ) στο εργαστήριο του Mikhail Matiushin. Σπούδασε εφαρμοσμένη υδρομηχανική και μετά την αποφοίτησή του το 1925 εργάστηκε στο Κρατικό Μουσείο Σιδηροδρομικών Μεταφορών. Το 1923 συμμετείχε στην Έκθεση Ζωγραφικής Όλων των Τάσεων των Καλλιτεχνών της Πετρούπολης. Πέθανε στο Λένινγκραντ το 1963.