Χωρίς τίτλο
Έντερ Γιούρι (1898-1963)
Δεκαετία 1920 | 22.8 x 27.2 εκ
Ακουαρέλα σε χαρτί
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
CC-0143/Y.Ender-/C264-332
Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής
Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Οργανική Παιδεία, Μοντέρνα τέχνη
Τεχνικές: Ζωγραφική, Υδατογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Το έργο ζωγραφίστηκε plein air και είναι των αρχών της δεκαετίας του ’20. «Όλη η καλλιτεχνική κουλτούρα αρχίζει με τον ήχο» είπε ο δάσκαλος του Γιούρι Έντερ, Ματιούσιν. Περισσότερο από τους άλλους μαθητές του Ματιούσιν, ο Γιούρι ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για το πρόβλημα του χρώματος του ήχου. Σ' αυτή τη σύνθεση παρουσιάζει ηχοχρωματικές παραφωνίες σε ορατές πλαστικές μορφές. Αυτή είναι η ιδιομορφία της τεχνοτροπίας του. Μερικές φορές η ηχοχρωματική ενότητα αποκτά εύρος και δημιουργεί ένα μορφικό αντικείμενο. Έτσι, στη σύνθεση αρ. 260 το ισχυρό, χαμηλού τόνου ηχόχρωμα υψώνεται κατακόρυφα παίρνοντας ασυνήθιστο σχήμα. Το περιβάλλον είναι το τρίτο χρωματικό στοιχείο, όπου το κύριο ηχόχρωμα επαναλαμβάνεται σε διαφορετική τονικότητα. Όλα αυτά δημιουργούν στη ζωγραφική επιφάνεια μια ευρεία ηχοχρωματική μορφή.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Yurii Vladimirovich Enter γεννήθηκε το 1898 στην Πετρούπολη. Υπήρξε ο μικρότερος γιος της πολυτάλαντης οικογένειας Ender (αδερφός των Boris, Ksenia και Maria). Την περίοδο 1918-1922 παρακολουθούσε μαθήματα στα Ελεύθερα Κρατικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια της Πετρούπολης (ΣΒΟΜΑΣ) στο εργαστήριο του Mikhail Matiushin. Σπούδασε εφαρμοσμένη υδρομηχανική και μετά την αποφοίτησή του το 1925 εργάστηκε στο Κρατικό Μουσείο Σιδηροδρομικών Μεταφορών. Το 1923 συμμετείχε στην Έκθεση Ζωγραφικής Όλων των Τάσεων των Καλλιτεχνών της Πετρούπολης. Πέθανε στο Λένινγκραντ το 1963.