Σχέδιο για εκθεσιακή κατασκευή
Κλούτσις Γκούσταβ (1895-1938)
1927 | 48,3 x 34,9 εκ
Γκουάς, μελάνι και κολάζ σε χαρτί
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
MMA.CC.422
Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής
Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Παραγωγισμός, Ζωγραφική
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Στη δεκαετία του 1920 ο καλλιτέχνης συνδέεται με την ομάδα των παραγωγιστών (μαζί με τους Popova, Rodchenko, Stepanova και Vesnin) στο Inkhuk προσπαθώντας να συνδυάσει τους σχεδιαστικούς πειραματισμούς του με τις ανάγκες της κοινωνικής προπαγάνδας. Δουλεύει εκτεταμένα στην αφίσα και το σχεδιασμό βιβλίου. Παράλληλα προτείνει στα Vkhutemas τη δημιουργία εργαστηρίου για την προπαγανδιστική τέχνη. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το «Σχέδιο για εκθεσιακή κατασκευή» του Γκούσταβ Κλούτσις. Ο καλλιτέχνης δημιούργησε μια μεγάλη ενότητα σχεδίων για υπαίθριες, πτυσσόμενες, επεκτεινόμενες και εύκολα μετακινούμενες στον χώρο κατασκευή. Πρόκειται για μια έγχρωμη κατασκευή πιθανόν διπλής όψεως και κατόψεως σχήματος Ζ, η οποία εδράζεται σε τέσσερα λεπτά στηρίγματα-πλαίσια ορθογώνιας ή τετράγωνης διατομής. Η κατασκευή είναι ειδωμένη από ψηλά και έτσι ώστε να προβάλλεται η μια της όψη.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Γκούσταβ Γκουστάβοβιτς Kλούτσις (Ρουιένα, κοντά στο Βόλμαρ, Λετονία, 16 Ιανουαρίου 1895 - εκτελέστηκε το 1938) σπούδασε στην Παιδαγωγική Σχολή του Βόλμαρ (1911-1912) και στη συνέχεια παρακολούθησε μαθήματα στη Σχολή Καλών Τεχνών της Ρίγα (1913-1915). Το 1914 εγκαταστάθηκε στην Πετρούπολη, όπου σπούδασε στη Σχολή της Εταιρείας για την Προώθηση των Τεχνών (1915-1917) και ταυτόχρονα δούλεψε σαν σκηνογράφος στο Εργατικό Θέατρο Oχτένσκι. Tα χρόνια 1918-1921 σπούδασε στα Ελεύθερα Κρατικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια (ΣΒΟΜΑΣ) και στα Ανώτερα Κρατικά Καλλιτεχνικά και Τεχνικά Εργαστήρια (ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ) της Μόσχας. To 1918 συνάντησε τον Mαλέβιτς και το 1920 μαζί με τον Aντουάν Πέβσνερ και τον Ναούμ Γκάμπο συμμετείχε σε έκθεση στο Περίπτερο της Λεωφόρου Τβερσκόι της Μόσχας. Στις αρχές της δεκαετίας του 1920 ήταν ένα από τα πιο δραστήρια μέλη της πρωτοπορίας. Δημιούργησε πίνακες, χαρακτικά και φωτομοντάζ, σχεδίασε αφίσες, εκθέσεις, εγκαταστάσεις και ασχολήθηκε με την τυπογραφία. Το 1922 συμμετείχε στην Πρώτη Έκθεση Ρωσικής Τέχνης στην «Γκαλερί βαν Ντίμεν» στο Βερολίνο. Το 1924 ξεκίνησε να διδάσκει στα ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ, με ειδικότητα τη θεωρία του χρώματος. Πρότεινε να δημιουργηθεί στα ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ ένα ξεχωριστό εργαστήριο για την τέχνη της προπαγάνδας, το «Εργαστήριο της Επανάστασης», το οποίο θα αντικαθιστούσε τις παραδοσιακές σχολές. Το 1928 υπήρξε ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Οκτώβρης». Η ζωγραφική του, μαζί με τα έργα των Λισίτσκι και Σένκιν, αποτελεί μια ξεχωριστή τάση στο σουπρεματισμό τη δεκαετία του 1920, διαφορετική από το θεωρητικό πρόγραμμα του Mαλέβιτς. Τη δεκαετία του 1930 συνέχισε να ασχολείται με το γραφιστικό σχέδιο και την τυπογραφία. Το 1937 υπήρξε ένας από τους σχεδιαστές του σοβιετικού περιπτέρου στην Παγκόσμια Έκθεση στο Παρίσι.