Μενου

Μελέτη για σκηνικό για το θεατρικό έργο “Στένκα Ράζιν” του Βασίλι Κάμενσκι σε σκηνοθεσία του Βαλέρι Μπεμπούτοφ, θέατρο της Επανάστασης, Μόσχα

Βιάλοφ Κονσταντίν (1900-1976)

1923 - 1924 | 16.8 x 14.3 εκ

Μελάνι σε χαρτί


Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη

MMA.CC.229

Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Σχέδιο

Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Παραγωγισμός, Θέατρο, Μοντέρνα τέχνη


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Ασπρόμαυρη ορθογώνια σύνθεση, στο κέντρο της οποίας και προβαλλόμενο σε μαύρο φόντο εν είδει αυλαίας, εμφανίζεται το εσωτερικό κυλινδρικής κατασκευής με τοξωτή επίστεψη. Σε αυτό, που αποδίδει σκηνικό πιθανότατα χώρο, κυριαρχεί μεγάλο κυκλικό άνοιγμα, σαν πλατεία στο κάτω μέρος, γύρω από το μεγαλύτερο μέρος της οποίας υψώνεται μικρό ημι-κυλινδρικό τοιχάκι που η επιφάνεια του σχηματίζει στενή ράμπα ή διάδρομο. Τη σύνθεση συμπληρώνουν κυκλικές ή ημικυκλικές επιφάνειες (από το χαμηλότερο έως το ψηλότερο σημείο της ράμπας), τις οποίες διαπερνούν διαγώνιες ευθείες, σα δέσμες προβολέων. Στο αριστερό τμήμα εμφανίζονται κατακόρυφες ή διαγώνια τοποθετημένες επιφάνειες, μια από τις οποίες φέρει σε κεφαλαία γράμματα τη ρωσική λέξη КИНО. Μια μακρόστενη, μεγάλου μήκους κλίμακα, συνδέει το χαμηλότερο μέρος της κεντρικής “πλατείας” κάτω αριστερά με το ψηλότερο μέρος της ράμπας. Κάτω αριστερά, δίπλα σε κολόνα, διακρίνεται μικρή, απότομης κλίσης κλίμακα που διακόπτει το μαύρο φόντο της αυλαίας και εισάγει στον κυρίως χώρο. Η σύνθεση προβάλλεται σε ενιαίο, ουδέτερο φόντο. Μεταξύ 1923-1924 ο Vialov εργάστηκε ως σκηνογράφος στην παραγωγή του V. Kamensky: Stenka Razin, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με το σχεδιασμό βιβλίων και αφισών.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Kονσταντίν Aλεξάντροβιτς Βιάλοφ (Μόσχα, 6 Απριλίου 1900 - Μόσχα 12 Ιουλίου 1976) σπούδασε στο Καλλιτεχνικό και Τεχνικό Ινστιτούτο Στρόγκανοφ (1914-1917) της Μόσχας, με ειδικότητα στον σχεδιασμό υφασμάτων. Συνέχισε τις σπουδές του στα Ελεύθερα Κρατικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια (ΣΒΟΜΑΣ) της Μόσχας (1918-1920) και αργότερα στα Ανώτερα Κρατικά Καλλιτεχνικά και Τεχνικά Εργαστήρια (ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ) με δασκάλους τους Λεντούλοφ, Μοργκούνοφ και Καντίνσκι (1920-1924). Ήταν μέλος της ομάδας των «Συγκεκριμενιστών» (μαζί με τον Πιοτρ Βίλιαμς κ.ά.) στην Πρώτη Διαλογική Έκθεση των Ενώσεων Δραστικής Επαναστατικής Τέχνης (Μόσχα, 1924). Το 1925 έγινε μέλος της «Ένωσης Ζωγράφων του Καβαλέτου» και συμμετείχε στις εκθέσεις της (1925-1928). Εργάστηκε ως σκηνογράφος και συμμετείχε σε θεατρικές παραγωγές όπως αυτή του έργου Στένκα Ραζίν του Βασίλι Καμένσκι (1924). Σχεδίασε ακόμα αφίσες και βιβλία. Στα τέλη της δεκαετίας του 1920 ζωγράφισε τοπία και στις δεκαετίες 1930-1950 διακρίθηκε ως θαλασσογράφος.