Μενου

Μητρότητα. Γυναίκα στη γέννα

1908


Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη

MMA.CC.93

Αποκτήθηκε από τον αδερφό του καλλιτέχνη, Μ. Σ. Μαλέβιτς


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Ζωγραφική

Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία/Συμβολισμός

Τεχνικές: λάδι


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Μητρότητα. Γυναίκα στη γέννα. 1908. Λάδι σε χαρτόνι. 24 x 24.8. Υπογραφή και χρονολογία κ.α.: Καζιμίρ Μαλέβιτς 1908. Το έργο "Γυναίκα στη Γέννα" εντάσσεται στη συμβολιστική περίοδο του Καζιμίρ Μαλέβιτς. Το 1907 ο Μαλέβιτς είχε επηρεαστεί άμεσα από την ομάδα ρώσων συμβολιστών "Γαλάζιο Ρόδο". Ταυτόχρονα την ίδια περίοδο το ενδιαφέρον του μεγιστοποιείται για τις ρωσικές θρησκευτικές εικόνες, ανακαλύπτοντας σ' αυτές μια "νέα ιδεολογία του χρώματος". Η αγιογραφία θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στην πορεία του Μαλέβιτς προς τη μη παραστατικότητα. Ο Μαλέβιτς γοητεύτηκε ιδιαίτερα από τη διαπίστωση ότι οι ζωγράφοι αυτών των εικόνων μετέδιδαν το περιεχόμενο με αιθέριο και γραμμικό τρόπο, χωρίς να ενδιαφέρονται για την ανατομική αλήθεια και την προοπτική και δημιουργούσαν χρώμα και μορφή βασιζόμενοι στην καθαρά συγκινησιακή αντίληψη του θέματος. Στη σύνθεση "Γυναίκα στη Γέννα" εντοπίζονται επιρροές από το συμβολισμό και τη ρωσική αγιογραφία τόσο μορφικά όσο και θεματικά, αφού το θέμα της γέννησης κατέχει ιδιαίτερη θέση στη θρησκευτική ζωγραφική αλλά και στη δημιουργία των συμβολιστών ζωγράφων. Η μετωπικότητα της γυναίκας και η ιερατική της στάση με το υψωμένο χέρι, η χρωματική κλίμακα, βασισμένη στις αποχρώσεις του κόκκινου και της ώχρας, παραπέμπουν στην αγιογραφία, ενώ η σχηματοποίηση, οι παραμορφώσεις και η κατάργηση της προοπτικής, στις αναζητήσεις της σύγχρονης ζωγραφικής και αποτυπώνουν την πρόθεση του Μαλέβιτς να προχωρήσει πέρα από τη ρεαλιστική αναπαράσταση της φύσης. Συμβολισμός.