Χωρίς τίτλο
Πάστρα Ναυσικά (1921-2011)
1972 | 63 x 48 εκ
Μεταξοτυπία, 36/50
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
MCA.MMCA.C458
Δωρεά Εμμανουήλ Μαυρομμάτη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο χαρακτικής
Θέμα: Γεωμετρική αφαίρεση, Σύνθεση, Σύγχρονη τέχνη
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Το έργο της Ναυσικάς Πάστρα «Χωρίς τίτλο» αποτελεί παραλλαγή-προσχέδιο της φόρμας «Σύνεκτρον». Έχοντας ως βάση των συνθέσεων το τετράγωνο και τον κύβο και αναπτύσσοντας τη φόρμα από μέσα προς τα έξω μέσω τονικών διαβαθμίσεων, δομεί συνθέσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται από αυστηρή γεωμετρία και οι οποίες συχνά αποκτούν μια δυναμική πιο έντονα αισθητή όταν μεταφέρονται στον τρισδιάστατο χώρο.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1921. Παρακολούθησε μαθήματα γλυπτικής στη Sommerakademie στο Salzburg. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Βιέννης, (εργαστήριο Wotruba και στην Ecole pratique des hautes etudes του Παρισιού (1967-73). Υπήρξε αντεπιστέλλον μέλος της Wiener Secession. Το έργο της τιμήθηκε με τα βραβεία Fuger και Galerie Wurthle (1959 και 1962 αντίστοιχα) και το Γ’ βραβείο για τη Γλυπτική στη Biennale της Αλεξάνδρειας το 1982. Το 1970 της αποδόθηκε Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας για τη μορφή Σύνεκτρον και το 1974 συμμετείχε και διακρίθηκε στο διαγωνισμό για τη διαμόρφωση πλατείας με πηγή του Δήμου Montreuil του Παρισιού, όπου παρουσίασε τη μελέτη με τίτλο Σύνεκτρον - τεράγωνο - κύκλος. Ακόμη τη δεκαετία 1976-86 πραγματοποίησε το γλυπτό - περιβάλλον Σύνεκτρον-τετράγωνο-κύκλος (Lycee Polyvalent, Mirepoix, Μουσείο Γ. Σπυρόπουλου, Αθήνα, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Β. και Ε. Γουλανδρή, Άνδρος). Το 1989 της ανατέθηκε η πραγματοποίηση του γιγαντιαίου περιβάλλοντος Spuikom-Environement ( Vlissingen). Πραγματοποίησε περισσότερες από δεκαπέντε ατομικές εκθέσεις στις πόλεις Παρίσι, Saint-Etienne, Βιέννη, Μπολόνια, Αθήνα και Θεσσαλονίκη και συμμετείχε σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγονται η η Femini της Unesco στο Παρίσι (1977 και 1985), η Βiennale της Αλεξάνδρειας (1982), τα Ευρωπάλια (1982), η 5η Βiennale Σύγχρονης Τέχνης στο Σκυρώνειο Μουσείο, η Athens by art (2004). Πέθανε στην Αθήνα το 2011. Ο κύκλος και το τετράγωνο είναι τα βασικά στοιχεία της μεθόδου της καλλιτέχνιδας και αποτελούν τον άξονα της καλλιτεχνικής της πορείας ήδη από το 1963. Διερευνάται η σχέση τους, αναλύονται και συντίθενται σε διάφορες αναλογικές σχέσεις, με στόχο πάντα να επιτευχθεί η αρμονία. Το έργο της, άμεσο και λιτό, χαρακτηρίζεται από την προσπάθεια δόμησης του χώρου μέσα από την επικράτηση μαθηματικών νόμων και την επανάληψη βασικών γεωμετρικών σχημάτων. Οι λέξεις που το χαρακτηρίζουν είναι τάξη και πειθαρχία.