Μενου

Χωρίς τίτλο

Μπαμπούσης Μανώλης (1950)

2006 | 125 x 125 εκ

Φωτογραφία


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

MCA.MMCA.C374

Δωρεά του καλλιτέχνη


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Τοπιογραφία, Σύγχρονη τέχνη, Καθημερινή ζωή, Αστικό περιβάλλον


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Η φωτογραφία του Μανώλη Μπαμπούση «Χωρίς τίτλο» αποτελεί μέρος της ενότητας «Possessions» που παρουσίασε ο καλλιτέχνης το 2006 στο Centrο d’ Αrte Moderna e Contemporanea στη La Spezia. Όπως αναφέρει ο ιστορικός και κριτικός της τέχνης Bruno Corà στον κατάλογο της ομώνυμης έκθεσης: «Πολλαπλοί είναι οι λόγοι για τους οποίους συνέλαβα την ιδέα μιας ανάλογης πρωτοβουλίας, για να σκεφθούμε πάνω στο έργο ενός σύγχρονου φωτογράφου, τόσο ιδιαίτερου, ο οποίος δικαιούται και αξίζει τον κόπο να σταθούμε σε αυτόν. Πάνω απ' όλα γιατί ο Μπαμπούσης έχει φθάσει σε ένα στάδιο εμπειρίας, στο οποίο η φωτογραφία του διαφοροποιείται αισθητά από τις άλλες και κατέχει ένα πρωτότυπο γλωσσικό γεγονός, ικανό να καταλάβει τη δική του θέση στην εξέλιξη αυτής της γλωσσικής μορφής. Εκτός αυτού, έχει μια βαθιά, διαρκή και σταθερή σχέση με την Ιταλία, αν λάβουμε υπόψη μας τη συχνότητα παραμονής του από το '68 - για σπουδές στη Φλωρεντία και τη Ρώμη, και σε όλη την χώρα. Τέλος η σχέση του με την ιταλική και ευρωπαϊκή καλλιτεχνική σκηνή -πάντα δια του μέσου της φωτογραφίας- είναι πάνω από όλα εκείνη του μάρτυρα και παθιασμένου, αιχμηρού και ενδελεχή, κριτικού αναγνώστη των διαφορετικών ανθρώπινων γεγονότων και της καλλιτεχνικής δραστηριότητας μερικών κεντρικών μορφών του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα, όπως, για παράδειγμα, του Γιάννη Κουνέλλη. Ανάμεσα στις διαφορετικές ποιότητες που εγγράφονται στο φωτογραφικό του έργο, το οποίο αναντίρρητα διαθέτει παραδείγματα εξαιρετικού επίπεδου, μια σκεπτόμενη στάση τον διαφοροποιεί και τον καθορίζει, προσδίδοντας του υπόσταση και ταυτότητα. Πράγματι, οι διαφορετικοί κύκλοι των εκτεθειμένων έργων στη La Spezia, τοποθετούν, ο καθένας στη βάση του, ένα σχέδιο και μια σύλληψη που από τη μια πλευρά διατάσσουν τις θεματικές ενδοσκοπήσεις, ενώ από την άλλη δείχνουν πως η δράση του βλέμματος αποτελεί κατεξοχήν σχεδιαστική σκέψη, αισθητική περισυλλογή, κριτική και ποίηση. Η φωτογραφία του Μπαμπούση προβληματίζεται συχνά γύρω από δράσεις, πραγματικότητες και πράγματα, των οποίων πρέπει να φανταστούμε τα κίνητρα, τα θέματα και τις αιτίες, γιατί σε κάθε εικόνα η εμπειρία έχει ήδη πραγματοποιηθεί μέσω του βλέμματος -και είναι ακριβώς η εικόνα που το αποδεικνύει- η οποία κατανάλωσε οπτικά και αντιληπτικά την δική του δράση, καθιστώντας μας ταυτόχρονα και συμμέτοχους και θεατές…».

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

O Μανώλης Μπαμπούσης γεννήθηκε το 1950 στην Αθήνα. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο Φλωρεντίας (1968- 1975) με καθηγητή τον Α. Νatalini, και συμμετείχε στο πρόγραμμα αναστηλώσεω ντου Διεθνούς Κέντρου Συντήρησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco, (I.C.C.RΟΜ) στη Ρώμη. Ως αρχιτέκτονας έχει εργασθεί στον ΟΣΚ (Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων). Η καλλιτεχνική πρακτική του περιλαμβάνει εκτυπώσεις, βίντεο, προβολές φωτογραφιών, σχέδια και εγκαταστάσεις. Με τη φωτογραφική εικόνα, τα σχέδια, τα ποιήματα και τις εγκαταστάσεις του, σχολιάζει την κοινωνική, πολιτική και την καλλιτεχνική πραγματικότητα, την ξύλινη γλώσσα με μια καυστική χροιά, προτείνοντας συχνά την ουτοπία ως καθημερινή πραγματικότητα. Τα έργα του προσεγγίζουν κριτικά την καταστροφή του περιβάλλοντος, την κατάθλιψη των διαρκών τραυματισμών, την παγκοσμιοποιημένη άυλη οικονομία, τους θεσμούς ακόμα και της τέχνης. Το 1999, θεμελίωσε το Φωτογραφικό Εργαστήριο της ΑΣΚΤ ενώ δίδαξε στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών της Σχολής, ψηφιακές μορφές τέχνη και τις διαδρομές της φωτογραφίας στη σύγχρονη τέχνη. Το 2011 ως αντιπρύτανης και αρχιτέκτονας μελέτησε, σχεδίασε οργάνωσε και επέβλεψε τη μετατροπή του πάρκινγκ της ΑΣΚΤ σε κήπο. Το 2013 παραιτήθηκε από τη θέση του Αντιπρύτανη, (2010-2013) και από τη θέση του τακτικού καθηγητή της ΑΣΚΤ, διαφωνώντας με τη μη ένταξη της φωτογραφίας στις κατευθύνσεις της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Έχει παρουσιάσει το έργο του σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε μουσεία και χώρους τέχνης: Το 2003, το Ε.Μ.Σ.Τ. πραγματοποίησε αναδρομική έκθεση του έργου του: Μανώλης Μπαμπούσης 1973-2003 και τον Οκτώβριο του 2022 εξέθεσε το έργο του στην Αίθουσα Νίκος Κεσσανλής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Α.Σ.Κ.Τ στην Αθήνα. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.