Χωρίς τίτλο
Τσόκλης Κώστας (1930)
1986 | 73 x 100 εκ
Σχέδιο σε χαρτόνι
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
MCA.MMCA.C361
Δωρεά του καλλιτέχνη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής
Θέμα: Σύγχρονη τέχνη, Σύνθεση, Ζωγραφική, Έργα τέχνης
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Το σχέδιο «Χωρίς τίτλο» αποτελεί προσχέδιο του έργου «Αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Ιόλα», το οποίο βρίσκεται εγκατεστημένο στο προαύλιο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Απεικονίζει έναν κορμό δέντρου καταπλακωμένο από μια ογκώδη ορθογώνια πλάκα, η οποία στο εκτελεσμένο έργο είναι από μολύβι. Οι ρίζες του δέντρου είναι καλυμμένες από το ίδιο αυτό υλικό, ενώ επάνω στην ογκώδη επιφάνεια ο καλλιτέχνης έχει χαράξει ένα απόσπασμα από την «Αποκάλυψη». Η παρουσία των δύο υλικών αφενός του μετάλλου και αφετέρου του ξύλου οδηγεί στη διαπίστωση πως το «ισχυρό» μέταλλο υποτάσσει την «νεκρή» πλέον φύση.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Κώστας Τσόκλης γεννήθηκε το 1930 στην Αθήνα, όπου σπούδασε στην Α.Σ.Κ.Τ. στο εργαστήριο του Γ. Μόραλη (1948-1954). Με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. έζησε και εργάστηκε στη Ρώμη (1957-1960), όπου υπήρξε μέλος της ομάδας Gruppo Sigma. Τη δεκαετία του ’60 έζησε κατά κύριο λόγο στο Παρίσι και στη συνέχεια με υποτροφία του Ιδρύματος DAAD διέμεινε στο Βερολίνο την περίοδο 1971-1972. Έκτοτε και μέχρι τη μόνιμη εγκατάστασή του στην Ελλάδα το 1984, έζησε μεταξύ Αθήνας και Παρισιού. Αν και γνώρισε τις περισσότερες από τις τάσεις της σύγχρονης τέχνης συχνά εν τη γένεσή τους και στον τόπο δημιουργίας τους, στην πραγματικότητα η δουλειά του δεν εντάσσεται σε κανένα ρεύμα, ανιχνεύονται ωστόσο στα έργα του στοιχεία τόσο της εννοιολογικής τέχνης, όσο και της pop art και των νέων ρεαλιστών. Παρότι η τρίτη διάσταση προστέθηκε πολύ γρήγορα στο έργο του, η ζωγραφική σκέψη εξακολούθησε να χαρακτηρίζει τις συνθέσεις του, ενώ ακόμη το στοιχείο της οφθαλμαπάτης με την κατάργηση ουσιαστικά των ορίων ζωγραφικού και πραγματικού χώρου διατρέχει το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς του. Μετά το 1985 πρόσθεσε στα έργα του τη χρήση βίντεο, δημιουργώντας εικαστικές εγκαταστάσεις με πολλαπλές οθόνες, ηχητικά εφέ, όπου το πραγματικό και το φανταστικό συμπλέκονται. Παρουσίασε το έργο του σε δεκάδες ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, την Ευρώπη και την Αμερική και συμμετείχε σε σημαντικές ομαδικές διεθνείς διοργανώσεις, όπως η Biennale του Παρισιού (1961, 1963), του Sao Paulo (1965), η Documenta του Kassel (1975) κ.α. Το 1986 μαζί με τον Χρ. Καρά εκπροσώπησαν την Ελλάδα στη Biennale της Βενετίας. Το 2001 υπήρξε χρονιά σταθμός για την εκθεσιακή του δραστηριότητα, καθώς παρουσιάστηκε στο Μουσείο Φρυσίρα έκθεση-αφιέρωμα στα νεανικά του χρόνια (1950-1959) και το Ε.Μ.Σ.Τ. διοργάνωσε μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου του. Έργα του κοσμούν δημόσιους χώρους, μεταξύ των οποίων το Προαύλιο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, ο Σταθμός Μετρό Εθνική Άμυνα στην Αθήνα κ.α.