Μενου

Aurora

Giannakos Chris (1934)

1985 | 104.3 x 73.8 εκ

5 χαρακτικά ακουατίντας


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

MCA.MMCA.C154

Δωρεά Claes Nordenhake


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Έργο χαρακτικής

Θέμα: Αφαίρεση, Γεωμετρική αφαίρεση, Σύγχρονη τέχνη


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

O Κρις Γιανάκος μεταφέρει στα χαρακτικά του τα ίδια αυστηρά γεωμετρικά στοιχεία, τα οποία επικρατούν κα στις μεγάλες διαστάσεων εγκαταστάσεις του. Τα θέματα του διακρίνονται για την αυστηρά κατασκευαστική δομή τους, τα καθαρά χρώματα και μοιάζουν με λεπτομέρειες μεγαλύτερων έργων του. Τα μαύρα στοιχεία που διακρίνονται στο κέντρο συνήθως των συνθέσεων παραπέμπουν στην ενότητα έργων ALPHA Series, η οποία βασίζεται στην επανάγνωση διάφορων αρχαιολογικών χώρων και μνημείων, ιστορικών τόπων και αγαλμάτων, με άξονα βασικά γεωμετρικά σχήματα.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Κρις Γιανάκος γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1934. Όταν ήταν έξι μηνών επέστρεψε με την οικογένειά του στην Κρήτη. Τα χρόνια της παραμονής του στο νησί τον σφράγισαν, παρόλο που ακόμα βρισκόταν σε πολύ μικρή ηλικία και η συνείδησή του δεν είχε διαμορφωθεί. Με την επιστροφή του στη Νέα Υόρκη και την ολοκλήρωση του σχολείου, ξεκίνησε σπουδές γραφιστικού σχεδίου στο School of Visual Arts (1952-56), όπου στη συνέχεια δίδαξε ενώ για αρκετά χρόνια εργάστηκε ως ελεύθερος σχεδιαστής. Η επαγγελματική του αυτή ενασχόληση τον έφερε σε επαφή με τις σχεδιαστικές προκλήσεις των ορθογωνίων σχημάτων ενώ τον ενθουσίαζαν οι δομικές αναλογίες της τυπογραφίας με την αρχιτεκτονική. Οι πρώτες εικαστικές του προσπάθειες εντάσσονται στο πλαίσιο του<br />μινιμαλισμού. Τη δεκαετία του 1960, ο Γιανάκος παρουσιάζει ασαμπλάζ και κατασκευές με κουτιά, πειραματίζεται με καλούπια από ρητίνες που παραπέμπουν σε αρχετυπικές μορφές και σταδιακά θυμίζουν αιγυπτιακές πυραμίδες, πραγματοποιεί εγκαταστάσεις και δρώμενα στον δημόσιο χώρο με εφήμερο χαρακτήρα χρησιμοποιώντας λευκές σκόνες και σακιά με αλεύρι. Από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1970 ξεκινάει να φτιάχνει τις «ράμπες» του, οι οποίες θα τον απασχολήσουν για περισσότερα από τριάντα χρόνια και επρόκειτο να γίνουν γνωστές ως η πλέον χαρακτηριστική και αντιπροσωπευτική δουλειά του. Παράλληλα, μια σειρά ζωγραφικών συνθέσεων του με ακρυλικά χρώματα και γραφίτη σε ξύλινες επιφάνειες είναι εμπνευσμένες από τις αντανακλάσεις που δημιουργούνται επάνω στα γυάλινα επίπεδα των κατασκευών του. Στην ενότητα έργων ALPHA Series, επάνω σε επεξεργασμένες ψηφιακά φωτογραφίες αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων, μνημείων και αγαλμάτων, επιθέτει αντίστοιχα γεωμετρικά σχήματα, εκφράζοντας εννοιολογικά και συμβολικά, κατά τη δική του ερμηνεία, το θεμελιώδες πνεύμα διαφόρων εκφάνσεων του ανθρώπινου πολιτισμού.<br />Ο Κρις Γιανάκος έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε ατομικές εκθέσεις στη Νέα Υόρκη, στη Σουηδία, στις Βρυξέλλες, στην Αθήνα, στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκη, κ.ά., συμμετείχε σε σημαντικές διεθνείς διοργανώσεις και ομαδικές εκθέσεις, ενώ έχει εκτελέσει μόνιμες και περιοδικές εγκαταστάσεις έργων του σε δημόσιους χώρους σε ολόκληρο τον κόσμο.<br />