Μενου

Βέλος

Χρύσα (Βαρδέα-Μαυρομιχάλη) (1933-2013)

1958 | 183.5 x 178 εκ

Μεικτή τεχνική σε ξύλο


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

MCA.MMCA.C697

Δωρεά της καλλιτέχνιδας


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Κατασκευή

Θέμα: Γεωμετρική αφαίρεση, Γλυπτική, Σύγχρονη τέχνη


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Η Χρύσα στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1950 πειραματίζεται δημιουργώντας διαφορετικές ενότητες δουλειάς. Δημιουργεί τα γνωστά «Κυκλαδικά βιβλία» και επεξεργάζεται όλες τις δυνατότητες που της προσφέρουν τα υλικά που χρησιμοποιεί. Δουλεύει συνθέσεις με καλούπι-φόρμα εκμαγείου. Σε επίπεδες επιφάνειες τοποθετεί χωρίς τάξη ανάγλυφα γράμματα φτιαγμένα από γύψο, ενώ σε άλλες τα τοποθετεί το ένα δίπλα στο άλλο σε επάλληλες σειρές. Σταδιακά οι προτάσεις των έργων με καλούπι εξελίσσονται, με κύρια υλικά τον γύψο και το μέταλλο. Δεν τοποθετεί όμως πλέον γράμματα, αλλά ένθετα στοιχεία, μικρές πλαστικές φόρμες, οι οποίες θυμίζουν πλήκτρα μηχανής και τα οποία τα οργανώνει είτε ελεύθερα είτε συμμετρικά σχηματίζοντας γράμματα ή βέλη, ενώ πολλές φορές το ίδιο το έργο έχει το σχήμα βέλους, όπως στην περίπτωση του έργου «Χωρίς τίτλο (Βέλος), της συλλογής του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Η Χρύσα (Βαρδέα-Μαυρομιχάλη) γεννήθηκε στην Αθήνα το 1933. Σπούδασε στο Παρίσι (Académie de la Grande Chaumière, 1953-54) και στο Σαν Φρανσίσκο (California School of Fine Arts, 1954-55). Από το 1955 εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Νέα Υόρκη. Πηγή της έμπνευσής της αποτελούν εικόνες και φαινόμενα της σύγχρονης ζωής των μεγαλουπόλεων, ενώ ξεχωρίζουν σημεία και σύμβολα που κυριαρχούν στο γραπτό λόγο της μαζικής επικοινωνίας, σε έντυπα και επιγραφές. Ήδη από τα πρώιμα έργα της (π.χ. Κυκλαδικά Βιβλία, 1957-1962) ξεχωρίζει η καθαρά εικαστική αντιμετώπιση των γλωσσικών συμβόλων, ενώ τη δεκαετία του 1960 αναπτύσσει το γνωστότερο χαρακτηριστικό της δουλειάς της, τη χρήση των φωτεινών σωλήνων με νέον σε διάφορα σχήματα και χρώματα, κάνοντας σαφή αναφορά στη λάμψη των διαφημιστικών πινακίδων (π.χ. Οι Πύλες της Times Square, 1964-1966). Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 εργάστηκε για ένα διάστημα στην Ελλάδα, χρησιμοποιώντας ως εργαστήριο την αίθουσα ενός παλιού κινηματογράφου. Από το 2007 έζησε μόνιμα στην Αθήνα έως το θάνατό της το 2013.