Μενου

Bolduc

Παύλος (Διονυσόπουλος) (1930-2019)

1980 | 200 x 152 εκ

Κορδέλες πλαστικές, πλεξιγκλάς


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

MCA.MMCA.C689

Δωρεά του καλλιτέχνη


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Κατασκευή

Θέμα: Σύνθεση, Σύγχρονη τέχνη, Έργα τέχνης


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 ο Παύλος εκτός από το χαρτί χρησιμοποιεί και άλλα υλικά, συνήθως ευτελή βιομηχανικά. Έχει ως βάση το πλεξιγκλάς και μέσα σε αυτό τοποθετεί πλαστικοποιημένες κορδέλες συσκευασίας δώρων (bolduc), οι οποίες διαπλέκονται και συσσωρεύονται ρυθμικά. Αξιοποιεί τη σπειροειδή κίνηση και τη λάμψη τους, καθώς δημιουργούν χρωματικές εντάσσεις και εκρήξεις για να προκύψουν αφηρημένες συνθέσεις, οι οποίες δίνουν την ψευδαίσθηση της επέκτασης έξω από το όριο του πίνακα. Χαρακτηριστικό δείγμα αυτής της περιόδου αποτελεί και το έργο ”Bolduc”, που ανήκει στη συλλογή του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Παύλος (Διονυσόπουλος) (Pavlos) γεννήθηκε το 1930 στα Φιλιατρά Μεσσηνίας. Την περίοδο 1949-1953 σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας στο εργαστήριο του Γ. Μόραλη. Με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης μετέβη το 1954 στο Παρίσι, όπου παρακολούθησε μαθήματα στην Académie de la Grande Chaumiere. Το 1955 επέστρεψε στην Αθήνα και εργάστηκε για το θέατρο και τη διαφήμιση μέχρι το 1958, οπότε και επιστρέφει στο Παρίσι με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. και εγκαθίσταται μόνιμα. Εκεί γνωρίζει τον P. Restany και την ομάδα των «Νέων Ρεαλιστών», οι οποίοι επηρεάζουν καταλυτικά την εξέλιξη του έργου του. Βασικό υλικό της δουλειάς του είναι οι τυπωμένες αφίσες, τις οποίες χρησιμοποιεί κόβοντας τες μηχανικά σε λωρίδες. Τις συνθέτει εφαρμόζοντας κατακόρυφες πυκνές επαλληλίες και φιλοτεχνεί στην αρχή αφηρημένες συνθέσεις και στη συνέχεια παραστατικές εικόνες, αντικείμενα με τρεις διαστάσεις, λουλούδια και δέντρα, ενώ καταλήγει να σχηματίσει περιβάλλονται και εγκαταστάσεις στο χώρο. Ενίοτε χρησιμοποίησε και άλλα υλικά, όπως σύρμα κουζίνας και κορδέλες. Παρουσίασε το έργο του σε μερικούς από τους σημαντικότερους χώρους τέχνης του Παρισιού, των Βρυξελλών, τις Kunstverein του Αμβούργου και της Κολωνίας, το Museum Folkwang στο Essen κ.α. Το έργο του «Ποδοσφαιριστές έχει τοποθετηθεί στο Σταθμό της Ομόνοιας του αθηναϊκού Μετρό. Εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Bενετίας το 1980 και συμμετείχε στα Ευρωπάλια (Βέλγιο, 1982), ενώ συμμετείχε σε σημαντικές διοργανώσεις που πρόβαλλαν την ελληνική πρωτοποριακή τέχνη στο εξωτερικό, όπως η Avantgarde Griechenland (1968, Βερολίνο) και η Eight Artists, Eight Attitudes, Eight Greeks (1975, ICA, Λονδίνο). Το 1997 διοργανώθηκε μεγάλη αναδρομική του έκθεση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη. Πέθανε το 2019.