



Συλλυπητήρια
Raynaud Jean - Pierre
1963 | 257 x 85 x 20.5 εκ
Ξύλο, πορσελάνη
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | Συλλογή Αλέξανδρου Ιόλα
MCA.MMCA.C600
Δωρεά Αλέξανδρου Ιόλα
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Γλυπτό
Θέμα: Σύνθεση, Σύγχρονη τέχνη, Γλυπτική, Έργα τέχνης
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Το έργο «Συλλυπητήρια» του Jean Pierre Raynaud ανήκει σε μια μεγάλη ενότητα έργων που δημιουργεί τη δεκαετία του 1960 και ονομάζεται «Rouge, vert, jaune, bleu». Έχοντας ως αρχική σύλληψη την επανάληψη ενός βιομηχανικού προϊόντος σε διάφορα χρώματα και συνδυάζοντας τη με ένα ανθοκομικό μοτίβο που συνδέεται με τις σπουδές κηπουρικής, ο καλλιτέχνης υπό τον τίτλο «Συλλυπητήρια» δημιουργεί μια γλυπτική κατασκευή από ξύλο και πορσελάνη στην οποία επαναλαμβάνει το μοτίβο ενός στεφανιού στα τέσσερα χρώματα, εδώ με την ακόλουθη σειρά: κόκκινο, μπλε, πράσινο, κίτρινο.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Jean Pierre Raynaud γεννήθηκε το 1939 στο Courbevoie της Γαλλίας. Σπούδασε κηπουρική στην École d’horticulture (αποφ. 1958). Ξεκίνησε να συλλέγει αντικείμενα κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας, ενώ οι πρώτες συναρμογές που δημιουργεί με σημεία οδικής σήμανσης είναι αυτής της περιόδου. Το 1962 έρχεται σε επαφή με την ομάδα των «Νέων Ρεαλιστών» και ειδικότερα με τη Niki de Saint-Phalle και τον Jean Tinguely και επικεντρώθηκε στη συλλογή καθημερινών υλικών, όπως λευκά κεραμικά πλακάκια και μικρά γλαστράκια. Το μοτίβο της γλάστρας στη συνέχεια κυριαρχεί στο έργο του μέσα από δράσεις και περιβάλλοντα, αυξάνοντας ολοένα την αριθμητική του παρουσία. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της έκθεσης στην Kunsthalle του Dusseldorf, όπου το 1968 παρουσίασε 300 γλάστρες με τσιμέντο. Κατά τη δεκαετία του 1970 απομακρύνθηκε σταδιακά από τη ζωγραφική και στράφηκε σε πιο αρχιτεκτονικές προσεγγίσεις της τέχνης. Παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του σπιτιού του, χτισμένο το 1969, το οποίο κάλυψε ολόκληρο με λευκά κεραμικά πλακάκια, με πλήρη απουσία αντικειμένων. Ο καλλιτέχνης έζησε εκεί για 24 χρόνια πριν το καταστρέψει και τμήματα από τα συντρίμμια του εκτέθηκαν σε χειρουργικά δοχεία σε ατομική του έκθεση στο Musée d’ Art Contemporain του Μπορντώ. Τις δεκαετίες του 1970 & 1980 δημιούργησε μια σειρά από Espace Zéro, από άδειους αρχιτεκτονικούς χώρους και επεμβάσεις in situ σε εσωτερικούς χώρους μουσείων. Τη δεκαετία του 2000 θα επανέλθει στο έργο του το μοτίβο της γλάστρας σε διάφορες εκδοχές, καθώς και μια νέα σειρά: οι σημαίες. Χρησιμοποιεί κάθε λογής εθνικές σημαίες, τις οποίες παράγει σε διάφορες μορφές για εγκαταστάσεις τοίχου. Οι αυστηροί ρυθμοί των χρωματικών μοτίβων φέρνουν στο μυαλό προηγούμενα σειριακά έργα, ενώ τα έντονα χρώματα και ο έντονος συμβολισμός σχετίζονται με αρκετές σειρές έργων των αρχών της δεκαετίας του 1970. Έχει πλούσια εκθεσιακή δραστηριότητα, καθώς εκθέτει συστηματικά το έργο του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο από το 1964, λαμβάνοντας μέρος στις σημαντικότερες διεθνείς διοργανώσεις. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι.