Τρένο Πηλίου, σταθμός Γατζέας
Λέτσιος Δημήτρης (1910-2008)
Μεταπολεμική περίοδος
Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου
TMP816.LET116.NEG524
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Τρένο σε σταθμό
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
"Ο Δημήτρης Λέτσιος γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου το 1910. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε από μικρή ηλικία στο οικογενειακό αρτοποιείο. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1934. Αν κι ο φωτογράφος Μπάμπης Μπασδέκης συνέδραμε ουσιαστικά στην εκπαίδευσή του, υπήρξε κατά βάση αυτοδίδακτος. Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας (ΕΦΕ) στο Βόλο. Φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις ενώ διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Βερολίνο, Βουκουρέστι). Έφυγε από τη ζωή το 2008. Με χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει τον μισό αιώνα, το έργο του προβάλλει την ελληνική ύπαιθρο με έμφαση στο Πήλιο και τον θεσσαλικό κάμπο αποτυπώνοντας τον δημώδη πολιτισμό σε όλες του σχεδόν τις εκφάνσεις. Πορτρέτα και τοπία, σκηνές και στιγμιότυπα συνθέτουν μια εικόνα της μεταπολεμικής Ελλάδας που περιλαμβάνει και τον αστικό χώρο, κυρίως την πόλη του Βόλου, και τον καθιστούν μια από τις σημαντικότερες μορφές στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία. Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το οποίο αριθμεί περί τα 56.000 αντικείμενα και περιλαμβάνει ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά και εκτυπώσεις, καθώς και έγχρωμες διαφάνειες. Η λήψη αποτυπώνει το ιστορικό τρενάκι του Πηλίου, το γνωστό «Μουτζούρη», όπως αποκαλούνταν για να δηλωθεί η ατμοκίνηση και ο καπνός που άφηνε στο πέρασμά του. Κατασκευασμένη σε δύο στάδια, μεταξύ του 1894 και του 1903, η σιδηροδρομική διαδρομή αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα περαιτέρω ανάπτυξης των χωριών του Πηλίου. Μετά τη διακοπή το διάστημα 1971-1996, το τρενάκι του Πηλίου εξακολουθεί να διασχίζει µία από τις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο. Η διαδροµή περιλαμβάνει κατάφυτες πλαγιές µε πυκνή βλάστηση από πλατάνια και πουρνάρια, το Αιγαίο Πέλαγος αλλά και περίτεχνες κατασκευές λαξευτής µαρµαρόπετρας και γκρίζου ασβεστόλιθου, τοξωτά γεφύρια, καµάρες και στόµια σηράγγων. Η παρούσα λήψη, βάσει τίτλου, πραγματοποιήθηκε στον σταθμό της Γατζέας και εικονίζει την εμπρόσθια όψη του τρένου όπως κινείται πάνω στις ράγες. Δύο ανδρικές φιγούρες ξεπροβάλλουν από την πλαϊνή του πλευρά ενώ άλλες δύο, μάλλον εργαζομένων, διακρίνονται στο βάθος δίπλα στο κτίριο του σταθμού. Πηγή: https://www.hellenictrain.gr/"
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Δημήτρης Λέτσιος γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου το 1910. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε από μικρή ηλικία στο οικογενειακό αρτοποιείο. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1934. Αν κι ο φωτογράφος Μπάμπης Μπασδέκης συνέδραμε ουσιαστικά στην εκπαίδευσή του, υπήρξε κατά βάση αυτοδίδακτος. Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας (ΕΦΕ) στο Βόλο. Φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις ενώ διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Βερολίνο, Βουκουρέστι). Έφυγε από τη ζωή το 2008. <br />Με χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει τον μισό αιώνα, το έργο του προβάλλει την ελληνική ύπαιθρο με έμφαση στο Πήλιο και τον θεσσαλικό κάμπο αποτυπώνοντας τον δημώδη πολιτισμό σε όλες του σχεδόν τις εκφάνσεις. Πορτρέτα και τοπία, σκηνές και στιγμιότυπα συνθέτουν μια εικόνα της μεταπολεμικής Ελλάδας που περιλαμβάνει και τον αστικό χώρο, κυρίως την πόλη του Βόλου, και τον καθιστούν μια από τις σημαντικότερες μορφές στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία.<br />Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το οποίο αριθμεί περί τα 56.000 αντικείμενα και περιλαμβάνει ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά και εκτυπώσεις, καθώς και έγχρωμες διαφάνειες.