Ιορδανίδης Σωκράτης (1912–1985)
Μεταπολεμική περίοδος (1950-1974)
Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη
TMP438.IOR146.NEG146
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Αστικό τοπίο. Άποψη της Αψίδας του Γαλερίου
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
"Ο Σωκράτης Ιορδανίδης (1912–1985) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν επίσης φωτογράφος. Ως φωτορεπόρτερ συνεργάστηκε με όλες τις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (USIS), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διάφορα προξενεία. Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Μιχάλη Τσολακίδη και το 1974 δημιούργησε δικό του εργαστήριο. Μέρη του αρχείου του ανήκουν στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Το αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη αγοράστηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης το 1999 και περιλαμβάνει 8206 Α/Μ αρνητικά 6Χ6 εκ., 3361 έγχρωμες διαφάνειες και έγχρωμα αρνητικά 6Χ6, 418 έγχρωμα αρνητικά 35 χιλ., 1391 δείγματα κοντάκτ, καθώς και 350 Α/Μ εκτυπώσεις. Χρονικά τοποθετείται στη μεταπολεμική περίοδο και το μεγαλύτερο μέρος του περιλαμβάνει φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης. Θεματολογικά αποτυπώνει το αστικό τοπίο όσο και γραφικές γειτονιές της πόλης, ιστορικά μνημεία αλλά και σύγχρονες υποδομές, στιγμιότυπα από την καθημερινή ζωή αλλά και σκηνές μόχθου και εργασίας. Ο Σωκράτης Ιορδανίδης φωτογράφισε πολλαπλά την Αψίδα του Γαλερίου και την περιοχή πέριξ αυτής προσφέροντας κάθε φορά διαφορετικές όψεις του περιβάλλοντος χώρου που άλλοτε αναδεικνύουν τα κτίρια του περασμένου της φωτογράφισης αιώνα κι άλλοτε τη σύγχρονη πραγματικότητα των πολυκατοικιών. Η συγκεκριμένη φωτογραφία καταφέρνει να συγκεράσει και τις δύο αυτές όψεις μεταφέροντας εύγλωττα τη συνύπαρξη του παλιού με το νέο και την εν εξελίξει μεταβολή που υφίσταται το αρχιτεκτονικό τοπίο της περιοχής. Με το φακό στραμμένο την ανατολική πλευρά του διατηρούμενου τμήματος της Αψίδας ο Ιορδανίδης αποτυπώνει την εγγραφή του μνημείου στον αστικό χώρο. Το μεγαλύτερο μέρος καταλαμβάνουν οι πολυώροφες κατοικίες εντούτοις κάτω από το κεντρικό τόξο της θριαμβικής αψίδας ξεπροβάλει η παρουσία κάποιων παλιών αστικών κατοικιών που αντιστέκονται στην επέλαση της αντιπαροχής. Ειδικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τόσο τα παράλληλα με το μνημείο παρκαρισμένα οχήματα όσο και η σειρά των δέντρων που διατρέχουν την οδό Εγνατία. "
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Σωκράτης Ιορδανίδης (1912–1985) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν επίσης φωτογράφος. Ως φωτορεπόρτερ συνεργάστηκε με όλες τις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (USIS), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διάφορα προξενεία. Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Μιχάλη Τσολακίδη και το 1974 δημιούργησε δικό του εργαστήριο. Μέρη του αρχείου του ανήκουν στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. <br />Το αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη αγοράστηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης το 1999 και περιλαμβάνει 8206 Α/Μ αρνητικά 6Χ6 εκ., 3361 έγχρωμες διαφάνειες και έγχρωμα αρνητικά 6Χ6, 418 έγχρωμα αρνητικά 35 χιλ., 1391 δείγματα κοντάκτ, καθώς και 350 Α/Μ εκτυπώσεις. Χρονικά τοποθετείται στη μεταπολεμική περίοδο και το μεγαλύτερο μέρος του περιλαμβάνει φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης. Θεματολογικά αποτυπώνει το αστικό τοπίο όσο και γραφικές γειτονιές της πόλης, ιστορικά μνημεία αλλά και σύγχρονες υποδομές, στιγμιότυπα από την καθημερινή ζωή αλλά και σκηνές μόχθου και εργασίας.