Μενου

Kaufingerstrasse, 1968

Σούλας Δημήτρης (1938)

1968

Αρχειακή εκτύπωση inkjet


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Σούλα

TMP207.SOU67.PRI127


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Ο Δημήτρης Σούλας (Thessaloniki, 1938) σπούδασε οικονομικά στο Μόναχο όπου παρακολούθησε και μαθήματα της Σχολής της Φρανκφούρτης. Το 1959 επισκέφθηκε στο Αμβούργο την έκθεση «The Family of Man» η οποία τον επηρέασε και ξεκίνησε να φωτογραφίζει ερασιτεχνικά. Το 1964 προσελήφθη από μια αμερικανική πολυεθνική εταιρεία με έδρα το Μόναχο, εργασία από την οποία απολύθηκε το 1967 εξαιτίας της αντιδικτατορικής του δράσης. Ξεκίνησε να δουλεύει ως ελεύθερος φωτορεπόρτερ και σύντομα συνεργάστηκε με το Associated Press και αργότερα με το πρακτορείο Magnum. Με την πτώση της Δικτατορίας το 1974, διακόπτει την πορεία του ως φωτορεπόρτερ και στρέφεται σε επιχειρηματικές δραστηριότητες. Το 2004, δωρίζει το αρχείο του στο φωτογραφικό τμήμα του Δημοτικού Μουσείου του Μονάχου το οποίο το 2008 οργάνωσε σε συνεργασία με το Μουσείο Φωτογραφίας Thessalonikiς περιοδεύουσα έκθεση με τίτλο Στιγμιότυπα. Φωτογραφίες του Δημήτρη Σούλα 1967-1974. Οι φωτογραφίες του Σούλα περιλαμβάνουν τόσο επαγγελματικές αναθέσεις, καλύπτοντας κάθε είδος ρεπορτάζ, όσο και προσωπικό έργο. Παράλληλα στρέφει τον φακό του στους ξένους εργάτες, την οργισμένη γενιά του ΄68 και τη δυναμική παρουσία της στους δρόμους του Μονάχου, την κοινωνία της αφθονίας, την Τρίτη ηλικία, τους ανθρώπους του περιθωρίου και των κοινωνικών μειοψηφιών, ενώ ταυτόχρονα κινείται στα σαλόνια των δεξιώσεων και των επιδείξεων μόδας. Τα φαινομενικά απλά φωτογραφικά στιγμιότυπα που αποτυπώνει ο Δημήτρης Σούλας στο πλαίσιο της καταγραφής της διαρκούς ροής των καθημερινών εκδηλώσεων της ζωής αποτελούν συχνά σχόλια για την τρέχουσα κοινωνική πραγματικότητα. Στη φωτογραφία εικονίζεται μια γυναίκα που στέκεται πλάτη στον φακό, φορώντας μαντήλι στο κεφάλι και καπαρντίνα, να χαζεύει μια βιτρίνα κρατώντας ψώνια. Το κεφάλι της εφάπτεται σε ένα ευμεγέθες σχέδιο περιστρόφου που είναι επικολλημένο πάνω στο τζάμι. Η δημιουργική ματιά του φωτογράφου σε συνδυασμό με την αποφασιστική λήψη της εικόνας αποδίδουν μια φωτογραφία που σχολιάζει εύστοχα και εύγλωττα την πίεση που ασκεί ο καταναλωτισμός στον άνθρωπο.