Χειμερινές εκπτώσεις, 1971
Σούλας Δημήτρης (1938)
1971
Αρχειακή εκτύπωση inkjet
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Σούλα
TMP206.SOU66.PRI126
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Στιγμιότυπο
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Ο Δημήτρης Σούλας (Thessaloniki, 1938) σπούδασε οικονομικά στο Μόναχο όπου παρακολούθησε και μαθήματα της Σχολής της Φρανκφούρτης. Το 1959 επισκέφθηκε στο Αμβούργο την έκθεση «The Family of Man» η οποία τον επηρέασε και ξεκίνησε να φωτογραφίζει ερασιτεχνικά. Το 1964 προσελήφθη από μια αμερικανική πολυεθνική εταιρεία με έδρα το Μόναχο, εργασία από την οποία απολύθηκε το 1967 εξαιτίας της αντιδικτατορικής του δράσης. Ξεκίνησε να δουλεύει ως ελεύθερος φωτορεπόρτερ και σύντομα συνεργάστηκε με το Associated Press και αργότερα με το πρακτορείο Magnum. Με την πτώση της Δικτατορίας το 1974, διακόπτει την πορεία του ως φωτορεπόρτερ και στρέφεται σε επιχειρηματικές δραστηριότητες. Το 2004, δωρίζει το αρχείο του στο φωτογραφικό τμήμα του Δημοτικού Μουσείου του Μονάχου το οποίο το 2008 οργάνωσε σε συνεργασία με το Μουσείο Φωτογραφίας Thessalonikiς περιοδεύουσα έκθεση με τίτλο Στιγμιότυπα. Φωτογραφίες του Δημήτρη Σούλα 1967-1974. Οι φωτογραφίες του Σούλα περιλαμβάνουν τόσο επαγγελματικές αναθέσεις, καλύπτοντας κάθε είδος ρεπορτάζ, όσο και προσωπικό έργο. Παράλληλα στρέφει τον φακό του στους ξένους εργάτες, την οργισμένη γενιά του ΄68 και τη δυναμική παρουσία της στους δρόμους του Μονάχου, την κοινωνία της αφθονίας, την Τρίτη ηλικία, τους ανθρώπους του περιθωρίου και των κοινωνικών μειοψηφιών, ενώ ταυτόχρονα κινείται στα σαλόνια των δεξιώσεων και των επιδείξεων μόδας. Οι φωτογραφίες του Δημήτρη Σούλα συνιστούν έναν καθρέφτη των ποικίλων εκφάνσεων της κοινωνίας του Μονάχου κατά το διάστημα 1967-1974. Στα στιγμιότυπα που απαθανατίζει πραγματεύεται μια ποικιλία θεμάτων, από τις ιδεολογικές ανησυχίες της επαναστατημένης γενιάς των νέων έως την άκρατη καταναλωτική μανία της σύγχρονης κοινωνίας. Το στιγμιότυπο αποτυπώνει το μαζικό ενδιαφέρον ενός πλήθους ανθρώπων για αγορά προϊόντων στο πλαίσιο των χειμερινών εκπτώσεων του 1971. Έχοντας στη μέση έναν σωρό από ομπρέλες, οι πελάτες του καταστήματος συνωστίζονται γύρω του, απλώνουν τα χέρια και τις περιεργάζονται, διαλέγουν μία ή και περισσότερες σε μια προσπάθεια να προλάβουν να επωφεληθούν της προσφοράς. Ο Δημήτρης Σούλας τοποθετώντας τον φακό του δυναμικά ανάμεσα στις μορφές επιτυγχάνει να αποδώσει μια πληθωρική εικόνα που αντανακλά τη ζωηρή και θορυβώδη ατμόσφαιρα της σκηνής.