Μενου

Παπάζογλου Λεωνίδας (1872-1918)

1904 - 1908

Αρχειακή εκτύπωση inkjet (ψηφιοποιημένο αρχείο από γυάλινη πλάκα 13χ18)


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Γιώργου Γκολομπία

TMP107.PAP27.PRI27


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Πορτραίτο. Γάμος στην Καστοριά, μπροστά στην οικία Τσάκαλη στο Ντολτσό


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Ο Λεωνίδας Παπάζογλου γεννήθηκε στην Καστοριά το 1872 και πέθανε το 1918, θύμα της ισπανικής γρίπης. Μαθήτευσε την τέχνη της φωτογραφίας με τον αδελφό του Παντελή στην Κωνσταντινούπολη. Οι αδελφοί Παπάζογλου ξεκίνησαν συνεταιρικά φωτογραφική επιχείρηση στη γενέτειρά τους στα τέλη του 1890. Μέρος του αρχείου του Λεωνίδα Παπάζογλου αγοράστηκε το 1995 από τον συλλέκτη και ερευνητή Γιώργο Γκολομπία, ο οποίος το τεκμηρίωσε μεθοδικά. Το 2004 φωτογραφίες του Παπάζογλου παρουσιάστηκαν στην έκθεση «Φωτογραφικά πορτραίτα από την Καστοριά και την περιοχή της την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα» στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, με την επιστημονική επιμέλεια του Γιώργου Γκολομπία. Το ιδιαίτερα σημαντικό, ιστορικά και καλλιτεχνικά, αρχείο 2.500 πλακών, περιλαμβάνει κυρίως ατομικά και ομαδικά πορτραίτα, αναδεικνύοντας το πολυεθνοτικό και πολυθρησκευτικό πλαίσιο της ευρύτερης περιοχής εκείνη την εποχή. Μικρότερος αριθμός φωτογραφιών εικονίζει σκηνές καθημερινής ζωής, γεγονότα και κοινωνικές εκδηλώσεις. Η εικόνα αποτυπώνει ένα υπαίθριο στιγμιότυπο γάμου στην Καστοριά μπροστά στην οικία Τσάκαλη στο Ντολτσό, την παραδοσιακή γειτονιά στην οποία βρισκόταν και το στούντιο που ο Παπάζογλου είχε στήσει στο ισόγειο του σπιτιού του. Σε πρώτο πλάνο διακρίνεται το νεόνυμφο ζευγάρι, με ύφος σοβαρό, με τη γυναίκα να ξεχωρίζει εμφατικά μέσα από τη λευκότητα του νυφικού. Τριγύρω πλήθος κόσμου ποζάρει στο φακό του φωτογράφου για την απαθανάτιση της ξεχωριστής στιγμής, με το βλέμμα στραμμένο στο φακό που μαρτυρά τη συνειδητή συμμετοχή και ενδεχομένως την εξοικείωση με τη φωτογραφική πράξη. Οι ποικίλες ενδυματολογικές επιλογές που κυμαίνονται από παραδοσιακές φορεσιές με φέσι μέχρι δυτικότροπα ντυσίματα με λουλουδάτα καπέλα αντανακλούν την πολυεθνική και πολυπολιτισμική ταυτότητα της περιοχής. Μια μικρή ομάδα παιδιών αποσπάται από τη μάζα και στέκεται στον πετρόκτιστο τοίχο στο βάθος προσδίδοντας ένα τόνο ανεμελιάς σε μια σκηνή που διαβεβαιώνει πως η ζωή και οι εκδηλώσεις της συνεχίζονται στο ιστορικό κάδρο του Μακεδονικού Αγώνα.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Λεωνίδας Παπάζογλου γεννήθηκε στην Καστοριά το 1872 και πέθανε το 1918, θύμα της ισπανικής γρίπης. Μαθήτευσε την τέχνη της φωτογραφίας με τον αδελφό του Παντελή στην Κωνσταντινούπολη. Οι αδελφοί Παπάζογλου ξεκίνησαν συνεταιρικά φωτογραφική επιχείρηση στη γενέτειρά τους στα τέλη του 1890. Μέρος του αρχείου του Λεωνίδα Παπάζογλου αγοράστηκε το 1995 από τον συλλέκτη και ερευνητή Γιώργο Γκολομπία, ο οποίος το τεκμηρίωσε μεθοδικά. Το 2004 φωτογραφίες του Παπάζογλου παρουσιάστηκαν στην έκθεση «Φωτογραφικά πορτραίτα από την Καστοριά και την περιοχή της την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα» στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, με την επιστημονική επιμέλεια του Γιώργου Γκολομπία. Το ιδιαίτερα σημαντικό, ιστορικά και καλλιτεχνικά, αρχείο 2.500 πλακών, περιλαμβάνει κυρίως ατομικά και ομαδικά πορτραίτα, αναδεικνύοντας το πολυεθνοτικό και πολυθρησκευτικό πλαίσιο της ευρύτερης περιοχής εκείνη την εποχή. Μικρότερος αριθμός φωτογραφιών εικονίζει σκηνές καθημερινής ζωής, γεγονότα και κοινωνικές εκδηλώσεις.