Μενου

Μπαλάφας Κώστας (1920-2011)

1962 - 1965

Ψηφιακό αρχείο (από διαφάνεια Κodachrome 35 χιλιοστών)


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Κώστα Μπαλάφα

TMP80.BAL80.DIG80


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Τοπιογραφία


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Έργο της σειράς Αχελώος που συνιστά φωτογραφική καταγραφή της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών Αιτωλοακαρνανίας (1962-65) από τον Κώστα Μπαλάφα και υλοποιήθηκε παράλληλα με την κινηματογράφηση μέρους των εργασιών. Η σειρά περιλαμβάνει ιστορικά ντοκουμέντα από την κατασκευή ενός γαιοφράγματος κολοσσιαίας κλίμακας για την Ελλάδα του '60, ενώ συγχρόνως αποτυπώνει τις συνέπειες της ανθρώπινης επέμβασης στον περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτισμικό ιστό της περιοχής. Ο Αχελώος έχει φωτογραφηθεί με έγχρωμα υλικά, δεδομένο που τον διαφοροποιεί από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τις οποίες έγινε γνωστός ο καλλιτέχνης. Παρ’ όλα αυτά, εντάσσεται θεματογραφικά στο ευρύτερο έργο του ως μία ακόμα κοινωνικά ευαίσθητη καταγραφή των συνθηκών στην ελληνική ύπαιθρο τη μεταπολεμική περίοδο. Η εικόνα ενός πυλώνα της ΔΕΗ μέσα στο κατάφυτο ορεινό περιβάλλον των Κρεμαστών με τα καλώδια υψηλής τάσης να διατρέχουν το τοπίο αποτελεί έναν ισχυρό συμβολισμό του εξηλεκτρισμού, της προόδου, της ανάπτυξης, της επιβολής της τεχνολογίας στις ζωές των ανθρώπων της υπαίθρου. Ταυτόχρονα συνιστά μια συμπυκνωμένη εικόνα όσων διαδραματίστηκαν στην περιοχή όπου το τεχνητό κλήθηκε να συμβιώσει με το φυσικό και να του επιβληθεί, να το καθορίσει. Η φωτογραφία διαβάζεται και ως επίλογος σε όλη την αφήγηση που ξετύλιξε φωτογραφικά ο Μπαλάφας: το έργο ολοκληρώθηκε και το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο ξεκίνησε να λειτουργεί τον Ιούνιο του 1966. Τα οφέλη της τεχνολογίας ανταγωνίζονται τις αξίες της παράδοσης και ο δυναμικά επεμβατικός χαρακτήρας του σύγχρονου πολιτισμού αντιμάχεται τη γαλήνια ισορροπία του φυσικού τοπίου. Τα αντίρροπα αυτά ρεύματα επιχειρεί ο φωτογράφος να διαπραγματευτεί ισότιμα μέσα από το έργο του.