Μπαλάφας Κώστας (1920-2011)
1962 - 1965
Ψηφιακό αρχείο (από διαφάνεια Κodachrome 35 χιλιοστών)
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Κώστα Μπαλάφα
TMP75.BAL75.DIG75
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Στιγμιότυπο. Πλήθος παιδιών σε συσσίτιο
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Έργο της σειράς Αχελώος που συνιστά φωτογραφική καταγραφή της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών Αιτωλοακαρνανίας (1962-65) από τον Κώστα Μπαλάφα και υλοποιήθηκε παράλληλα με την κινηματογράφηση μέρους των εργασιών. Η σειρά περιλαμβάνει ιστορικά ντοκουμέντα από την κατασκευή ενός γαιοφράγματος κολοσσιαίας κλίμακας για την Ελλάδα του '60, ενώ συγχρόνως αποτυπώνει τις συνέπειες της ανθρώπινης επέμβασης στον περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτισμικό ιστό της περιοχής. Ο Αχελώος έχει φωτογραφηθεί με έγχρωμα υλικά, δεδομένο που τον διαφοροποιεί από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τις οποίες έγινε γνωστός ο καλλιτέχνης. Παρ’ όλα αυτά, εντάσσεται θεματογραφικά στο ευρύτερο έργο του ως μία ακόμα κοινωνικά ευαίσθητη καταγραφή των συνθηκών στην ελληνική ύπαιθρο τη μεταπολεμική περίοδο. Ο Μπαλάφας, ως φωτογράφος με ανθρωπιστικά ενδιαφέροντα, αποτυπώνει με κοινωνική ευαισθησία τον καθημερινό βίο των κατοίκων της περιοχής των Κρεμαστών. Στην παρούσα σύνθεση αποτυπώνει την εικόνα ενός πλήθους παιδιών κατά την διαδικασία της τροφοδοσίας τους στο πλαίσια συσσιτίου. Στην κοντινή αυτή λήψη εστιάζει στα πρόσωπα απαθανατίζοντας άλλοτε τα αμήχανα ανήλικα βλέμματα της αναμονής για φαγητό, άλλοτε τα χαμόγελα που συνοδεύουν την προμήθεια της μερίδας τους προσφέρει το χέρι στα δεξιά της εικόνας. Κορίτσια και αγόρια, τα δεύτερα κοντοκουρεμένα κατά τη συνήθεια της εποχής, με ρούχα χειμερινά, λερωμένα, στοιβάζονται προτάσσοντας τα σκεύη τους. Το αναπτυξιακό πρόγραμμα της νεοσύστατης ΔΕΗ επέκτεινε το δίκτυο διανομής ρεύματος στην επαρχία με στόχο την αύξηση της γεωργικής παραγωγής και την άνοδο του βιοτικού επιπέδου. Με την κατασκευή της τεχνητής λίμνης στα Κρεμαστά όμως κάποια χωριά πλημμύρισαν και οι κάτοικοι υποχρεώθηκαν να τα εγκαταλείψουν. Πολλοί έδειξαν απροθυμία να φύγουν παρά τις δυσκολίες της ορεινής διαβίωσης. Ο ελαύνων εκσυγχρονισμός έφερε περιβαλλοντικές και, κατ' επέκταση, κοινωνικές μεταβολές τις οποίες ο Μπαλάφας επιλέγει συνειδητά να αποτυπώσει.