Μενου

Μπαλάφας Κώστας (1920-2011)

1962 - 1965

Ψηφιακό αρχείο (από διαφάνεια Κodachrome 35 χιλιοστών)


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Κώστα Μπαλάφα

TMP71.BAL71.DIG71


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο.Τέσσερα παιδιά σε φέρι


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Έργο της σειράς Αχελώος που συνιστά φωτογραφική καταγραφή της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών Αιτωλοακαρνανίας (1962-65) από τον Κώστα Μπαλάφα και υλοποιήθηκε παράλληλα με την κινηματογράφηση μέρους των εργασιών. Η σειρά περιλαμβάνει ιστορικά ντοκουμέντα από την κατασκευή ενός γαιοφράγματος κολοσσιαίας κλίμακας για την Ελλάδα του '60, ενώ συγχρόνως αποτυπώνει τις συνέπειες της ανθρώπινης επέμβασης στον περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτισμικό ιστό της περιοχής. Ο Αχελώος έχει φωτογραφηθεί με έγχρωμα υλικά, δεδομένο που τον διαφοροποιεί από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τις οποίες έγινε γνωστός ο καλλιτέχνης. Παρ’ όλα αυτά, εντάσσεται θεματογραφικά στο ευρύτερο έργο του ως μία ακόμα κοινωνικά ευαίσθητη καταγραφή των συνθηκών στην ελληνική ύπαιθρο τη μεταπολεμική περίοδο. Ο Μπαλάφας απαθανατίζει με τον φακό του μια ομάδα τεσσάρων μικρών παιδιών που στέκονται όρθια ακουμπώντας τα χέρια τους στο μεταλλικό τοίχωμα καραβιού, ενώ στο πλάι αριστερά διακρίνεται μερικώς η μορφή ενός άνδρα. Φωτισμένα από τον έντονο ήλιο, τα παιδιά στρέφουν τα κεφάλια τους προς την ίδια κατεύθυνση παρατηρώντας κάτι που φαίνεται να τους τραβά την προσοχή. Κατά πάσα πιθανότητα βρίσκονται σε κατάσταση μετακίνησης, πλέοντας στην τεχνητή λίμνη που τόσο δραστικά επηρέασε τη ζωή τους, καθώς με την αποπεράτωση του έργου κάποια χωριά πλημμύρισαν με αποτέλεσμα οι κάτοικοι να χρειαστεί να ξεριζωθούν από τον τόπο τους. Αναρωτιέται κανείς σε τι βαθμό τα παιδιά αντιλαμβάνονται και βιώνουν το μέγεθος της επιβεβλημένης αυτής κατάστασης καθώς και αν η εικόνα αποτυπώνει μια καθημερινή μετακίνηση ανάμεσα στις όχθες της λίμνης ή σηματοδοτεί την οριστική εγκατάλειψη του τόπου κατοικίας.