Μενου

Μπαλάφας Κώστας (1920-2011)

1962 - 1965

Ψηφιακό αρχείο (από διαφάνεια Κodachrome 35 χιλιοστών)


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Κώστα Μπαλάφα

TMP59.BAL59.DIG59


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Τοπιογραφία


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Έργο της σειράς Αχελώος που συνιστά φωτογραφική καταγραφή της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών Αιτωλοακαρνανίας (1962-65) από τον Κώστα Μπαλάφα και υλοποιήθηκε παράλληλα με την κινηματογράφηση μέρους των εργασιών. Η σειρά περιλαμβάνει ιστορικά ντοκουμέντα από την κατασκευή ενός γαιοφράγματος κολοσσιαίας κλίμακας για την Ελλάδα του '60, ενώ συγχρόνως αποτυπώνει τις συνέπειες της ανθρώπινης επέμβασης στον περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτισμικό ιστό της περιοχής. Ο Αχελώος έχει φωτογραφηθεί με έγχρωμα υλικά, δεδομένο που τον διαφοροποιεί από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τις οποίες έγινε γνωστός ο καλλιτέχνης. Παρ’ όλα αυτά, εντάσσεται θεματογραφικά στο ευρύτερο έργο του ως μία ακόμα κοινωνικά ευαίσθητη καταγραφή των συνθηκών στην ελληνική ύπαιθρο τη μεταπολεμική περίοδο. Σε μία εντυπωσιακή νυχτερινή λήψη, αντίστοιχη της οποίας υπάρχει και με ημερήσιο φως, ο Μπαλάφας επιλέγει να αποτυπώσει το τοπίο των Κρεμαστών και ειδικότερα τον δρόμο που περνά από τις γέφυρες ζεύξης που ενώνουν τις όχθες του ποταμού. Αυτό που κατά βάση διαφοροποιεί τη νυχτερινή εκδοχή είναι αφενός το σκοτάδι και η παρουσία τεχνητού φωτισμού, αφετέρου η απώλεια αίσθησης του ευρύτερου τοπίου με τις γέφυρες και τα νερά του Αχελώου να είναι τα μόνα στοιχεία που οριακά υπενθυμίζουν την ταυτότητα του χώρου. Κυρίαρχο στοιχείο της εικόνας αποτελούν οι φωτεινές γραμμές που σχηματίζουν τα φώτα των οχημάτων που, με φορά κίνησης προς τον θεατή, διαγράφουν διαδοχικές καμπύλες μέσα στο πυκνό μαύρο. Αυτές προέκυψαν από τη λήψη με χαμηλή ταχύτητα κλείστρου της ροής των οχημάτων με αποτέλεσμα να αποδίδεται η αίσθηση μιας συνεχούς δυναμικής κίνησης που εκτείνεται στο βάθος της εικόνας.