Μπαλάφας Κώστας (1920-2011)
1962 - 1965
Ψηφιακό αρχείο (από διαφάνεια Κodachrome 35 χιλιοστών)
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Κώστα Μπαλάφα
TMP51.BAL51.DIG51
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Σκηνή εργασίας. Σταθμός παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Έργο της σειράς Αχελώος που συνιστά φωτογραφική καταγραφή της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών Αιτωλοακαρνανίας (1962-65) από τον Κώστα Μπαλάφα και υλοποιήθηκε παράλληλα με την κινηματογράφηση μέρους των εργασιών. Η σειρά περιλαμβάνει ιστορικά ντοκουμέντα από την κατασκευή ενός γαιοφράγματος κολοσσιαίας κλίμακας για την Ελλάδα του '60, ενώ συγχρόνως αποτυπώνει τις συνέπειες της ανθρώπινης επέμβασης στον περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτισμικό ιστό της περιοχής. Ο Αχελώος έχει φωτογραφηθεί με έγχρωμα υλικά, δεδομένο που τον διαφοροποιεί από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τις οποίες έγινε γνωστός ο καλλιτέχνης. Παρ’ όλα αυτά, εντάσσεται θεματογραφικά στο ευρύτερο έργο του ως μία ακόμα κοινωνικά ευαίσθητη καταγραφή των συνθηκών στην ελληνική ύπαιθρο τη μεταπολεμική περίοδο. Με σταθερή προσήλωση στην «καθαρή» φωτογραφία και την ευθεία διαπραγμάτευση της ορατής πραγματικότητας ο Μπαλάφας αποτυπώνει τον σταθμό παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος σε διαδικασία κατασκευής. Μεγάλο τμήμα αυτού είναι ήδη δομημένο εισφέροντας μια αντιπροσωπευτική εικόνα της κλίμακας του έργου και της αναμέτρησης του με το φυσικό τοπίο. Το κτίριο με τις χαρακτηριστικές καμάρες στην πρόσοψη δίνει την εντύπωση γιγαντιαίου θεατρικού σκηνικού χάρη στην ορθομετωπική λήψη, ενώ ευκρινής είναι η αντίθεση ανάμεσα στη λεία επιφάνεια του κτιρίου του σταθμού σε σχέση με την τραχύτητα του βραχώδους τοπίου στα σωθικά του οποίου αναπτύσσεται. Ο ανθρώπινος ρόλος σε αυτή τη σκηνή εργοταξίου είναι ζωτικός και ρυθμιστικός των εξελίξεων καθώς τα συνεργεία με σκληρή εργασία αναμετρώνται με την προσπάθεια να υποτάξουν τη φύση στις ανάγκες της προόδου. Σύμμαχος ο τεχνολογικός εξοπλισμός με πιο χαρακτηριστική την παρουσία ενός ζωηρόχρωμου κίτρινου ανυψωτικού μηχανήματος που φέρει γερανό δημιουργώντας μια διαγώνιο που διατρέχει εμφατικά την εικόνα σε όλη της σχεδόν την έκταση.