Μενου

Μπαλάφας Κώστας (1920-2011)

1962 - 1965

Ψηφιακό αρχείο (από διαφάνεια Κodachrome 35 χιλιοστών)


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Κώστα Μπαλάφα

TMP45.BAL45.DIG45


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Σκηνή εργασίας


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Έργο της σειράς Αχελώος που συνιστά φωτογραφική καταγραφή της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών Αιτωλοακαρνανίας (1962-65) από τον Κώστα Μπαλάφα και υλοποιήθηκε παράλληλα με την κινηματογράφηση μέρους των εργασιών. Η σειρά περιλαμβάνει ιστορικά ντοκουμέντα από την κατασκευή ενός γαιοφράγματος κολοσσιαίας κλίμακας για την Ελλάδα του '60, ενώ συγχρόνως αποτυπώνει τις συνέπειες της ανθρώπινης επέμβασης στον περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτισμικό ιστό της περιοχής. Ο Αχελώος έχει φωτογραφηθεί με έγχρωμα υλικά, δεδομένο που τον διαφοροποιεί από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τις οποίες έγινε γνωστός ο καλλιτέχνης. Παρ’ όλα αυτά, εντάσσεται θεματογραφικά στο ευρύτερο έργο του ως μία ακόμα κοινωνικά ευαίσθητη καταγραφή των συνθηκών στην ελληνική ύπαιθρο τη μεταπολεμική περίοδο. Ο Μπαλάφας αποτυπώνει εδώ έναν εργάτη ο οποίος κατά πάσα πιθανότητα βάφει με αερογράφο μια σειρά από μεγάλου μεγέθους μεταλλικά στοιχεία που αναπτύσσονται κάθετα και σε παραλληλία ως τμήματα κάποιας κατασκευής. Με στολή εργασίας, γάντια και καλυμμένο το κεφάλι με ειδικό κράνος η ανθρώπινη μορφή συνιστά μια απρόσωπη φιγούρα που εντάσσεται στο πλαίσιο της μηχανικής και τεχνολογικής προόδου, καθώς και της ανάπτυξης. Η εικόνα συγκαταλέγεται ανάμεσα στις λίγες περιπτώσεις φωτογραφιών της σειράς στις οποίες το τοπίο απουσιάζει. Η σαφής και αποκλειστική επικέντρωση είναι στην τεχνική εργασία ενώ οι φόρμες, η ισχυρή γεωμετρία και ο χειρισμός του φωτός την καθιστούν μια επιβλητική συνολικά σύνθεση. Η προσέγγιση φανερώνει το βήμα που επιχειρείται μέσα από τη σειρά Αχελώος προς τον μοντερνισμό, τόσο του έργου όσο και της φωτογραφίας.