Μενου

Ιορδανίδης Σωκράτης (1912–1985)

Μεταπολεμική περίοδος (1950-1974) | 6 x 6 εκ

Αρνητικό


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη

TMP354.IOR62.NEG62

Αγορά Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Ναός της Αγίας Σοφίας


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Στη φωτογραφία εικονίζεται ο Ναός της Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη. Η λήψη πραγματοποιήθηκε από την οδό Αγίας Σοφίας και αποτυπώνει την ανοιχτή πόρτα εισόδου της εκκλησίας, με τη μεγάλη κεντρική μεταλλική κατασκευή στο κέντρο και τις δύο μικρότερες εκατέρωθεν, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει την περίτεχνη αψιδωτή τοιχοποιία της. Με εμφανή την επιδίωξη της συμμετρίας, η οποία εύστοχα αποδίδεται μέσα από τις επαναλαμβανόμενες καμπύλες σε ανοίγματα και παράθυρα, ο φωτογράφος προσφέρει στον παρατηρητή μια προοπτική θέαση του εξωτερικού τμήματος του ναού. Το βλέμμα καθοδηγείται από την κεντρική πύλη στον αύλειο χώρο ως την πρόσοψη του κυρίως ναού. Ο λευκός σταυρός της πύλης αντηχεί ευδιάκριτα αυτόν του τρούλου του ναού, ενώ στο βάθος διακρίνεται τμήμα πολυώροφης οικοδομής της περιοχής.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Σωκράτης Ιορδανίδης (1912–1985) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν επίσης φωτογράφος. Ως φωτορεπόρτερ συνεργάστηκε με όλες τις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (USIS), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διάφορα προξενεία. Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Μιχάλη Τσολακίδη και το 1974 δημιούργησε δικό του εργαστήριο. Μέρη του αρχείου του ανήκουν στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Το αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη αγοράστηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης το 1999 και περιλαμβάνει 8206 Α/Μ αρνητικά 6Χ6 εκ., 3361 έγχρωμες διαφάνειες και έγχρωμα αρνητικά 6Χ6, 418 έγχρωμα αρνητικά 35 χιλ., 1391 δείγματα κοντάκτ, καθώς και 350 Α/Μ εκτυπώσεις. Χρονικά τοποθετείται στη μεταπολεμική περίοδο και το μεγαλύτερο μέρος του περιλαμβάνει φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης. Θεματολογικά αποτυπώνει το αστικό τοπίο όσο και γραφικές γειτονιές της πόλης, ιστορικά μνημεία αλλά και σύγχρονες υποδομές, στιγμιότυπα από την καθημερινή ζωή αλλά και σκηνές μόχθου και εργασίας.