Ιορδανίδης Σωκράτης (1912–1985)
Μεταπολεμική περίοδος (1950-1974) | 6 x 6 εκ
Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη
TMP353.IOR61.NEG61
Αγορά Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Όψη του ναού του Προφήτη Ηλία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Ικανό μέρος του αρχείου Σωκράτη Ιορδανίδη αφορά φωτογραφίες μνημείων σε ποικίλες λήψεις. Οι εκκλησίες της Θεσσαλονίκης καταλαμβάνουν σημαντικό κομμάτι του αρχείου, με τον εικονιζόμενο ναό του Προφήτη Ηλία στη σημερινή συμβολή των οδών Ολυμπιάδος και Προφήτη Ηλία στην Άνω Πόλη να συνιστά χαρακτηριστικό παράδειγμα. Ο επιβλητικός ναός του 14ου αιώνα που δεσπόζει πάνω από τη Ρωμαϊκή Αγορά και τον Άγιο Δημήτριο απαθανατίζεται εδώ με μία λήψη που αναδεικνύει τους κυλινδρικούς πολυεπίπεδους όγκους, τα ραδινά αψιδωτά παράθυρα και τις ανάγλυφες λεπτομέρειες στην επιφάνεια της τοιχοποιίας. Σε άλλη φωτογραφία του ίδιου μνημείου από τον φωτογράφο (IOR0085V) ο ναός φέρει φθορές και αντηρίδες που μοιάζουν να λείπουν από την εικόνα, στοιχείο που συνηγορεί στην υπόθεση πως η παρούσα λήψη έπεται της αναστήλωσης των ετών 1956-1961.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Σωκράτης Ιορδανίδης (1912–1985) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν επίσης φωτογράφος. Ως φωτορεπόρτερ συνεργάστηκε με όλες τις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (USIS), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διάφορα προξενεία. Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Μιχάλη Τσολακίδη και το 1974 δημιούργησε δικό του εργαστήριο. Μέρη του αρχείου του ανήκουν στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Το αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη αγοράστηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης το 1999 και περιλαμβάνει 8206 Α/Μ αρνητικά 6Χ6 εκ., 3361 έγχρωμες διαφάνειες και έγχρωμα αρνητικά 6Χ6, 418 έγχρωμα αρνητικά 35 χιλ., 1391 δείγματα κοντάκτ, καθώς και 350 Α/Μ εκτυπώσεις. Χρονικά τοποθετείται στη μεταπολεμική περίοδο και το μεγαλύτερο μέρος του περιλαμβάνει φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης. Θεματολογικά αποτυπώνει το αστικό τοπίο όσο και γραφικές γειτονιές της πόλης, ιστορικά μνημεία αλλά και σύγχρονες υποδομές, στιγμιότυπα από την καθημερινή ζωή αλλά και σκηνές μόχθου και εργασίας.