Μενου

Καφενείο, Σταγιάτες, Μακρινίτσα Πηλίου

Λέτσιος Δημήτρης (1910-2008)

Μεταπολεμική περίοδος | 6 x 6 εκ

Ασπρόμαυρο Αρνητικό


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου

TMP757.LET57.NEG465

Δωρεά φωτογράφου


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο σε καφενείο


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Το έργο του Δημήτρη Λέτσιου συγκαταλέγεται στο μεταπολεμικό, ανθρωπιστικό ρεύμα της φωτογραφίας που επιχείρησε να καταγράψει την κοινωνική πραγματικότητα του ελληνικού τόπου και πολιτισμού. Κύριο μέλημά του υπήρξε η φωτογράφηση του τοπίου αλλά και του τρόπου ζωής των ανθρώπων της ελληνικής επαρχίας. Η παρούσα λήψη πραγματοποιήθηκε εντός καφενείου στο χωριό Σταγιάτες και εικονίζει παρέα αντρών να κάθεται σε τραπέζι σε στάση περισυλλογής. Ο κόντρα φυσικός φωτισμός, που εισέρχεται από το παράθυρο, παρότι αδυνατίζει με την έντασή του τα περιγράμματα των μορφών, αναδεικνύει τη στοχαστική έκφραση των προσώπων. Η ατμοσφαιρική, μέσα στην απλότητά της, εικόνα αποτελεί στιγμιότυπο της καθημερινότητας των ανθρώπων μιας οικείας στον φωτογράφο περιοχής, αντανακλώντας επίσης μια διερευνητική διάθεση για τα ιδιότυπα χαρακτηριστικά ενός διακριτού μικρόκοσμου.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Δημήτρης Λέτσιος γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου το 1910. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε από μικρή ηλικία στο οικογενειακό αρτοποιείο. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1934. Αν κι ο φωτογράφος Μπάμπης Μπασδέκης συνέδραμε ουσιαστικά στην εκπαίδευσή του, υπήρξε κατά βάση αυτοδίδακτος. Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας (ΕΦΕ) στο Βόλο. Φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις ενώ διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Βερολίνο, Βουκουρέστι). Έφυγε από τη ζωή το 2008. Με χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει τον μισό αιώνα, το έργο του προβάλλει την ελληνική ύπαιθρο με έμφαση στο Πήλιο και τον θεσσαλικό κάμπο αποτυπώνοντας τον δημώδη πολιτισμό σε όλες του σχεδόν τις εκφάνσεις. Πορτρέτα και τοπία, σκηνές και στιγμιότυπα συνθέτουν μια εικόνα της μεταπολεμικής Ελλάδας που περιλαμβάνει και τον αστικό χώρο, κυρίως την πόλη του Βόλου, και τον καθιστούν μια από τις σημαντικότερες μορφές στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία. Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το οποίο αριθμεί περί τα 56.000 αντικείμενα και περιλαμβάνει ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά και εκτυπώσεις, καθώς και έγχρωμες διαφάνειες.