Άποψη από τα ερείπια των τειχών της αρχαίας Δημητριάδας
Λέτσιος Δημήτρης (1910-2008)
Μεταπολεμική περίοδος | 6 x 6 εκ
Ασπρόμαυρο Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου
TMP752.LET52.NEG460
Δωρεά φωτογράφου
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Τοπιογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Κινούμενος μεταξύ πρόχειρης σκηνοθεσίας και αυθόρμητης πόζας ο Δημήτρης Λέτσιος εισάγει τακτικά στο πρώτο πλάνο των τοπιογραφιών του ως χαρακτηριστικό στοιχείο μία ανθρώπινη φιγούρα. Στην παρούσα φωτογραφία εικονίζεται μια άποψη του θεσσαλικού τοπίου από την αρχαία Δημητριάδα που ήταν κτισμένη στον μυχό του Παγασητικού κόλπου. Σε πρώτο πλάνο διακρίνεται η φιγούρα ενός άνδρα που ατενίζει το τοπίο καθισμένος στα ερείπια των τειχών. Στο βάθος και δεξιά διακρίνεται τμήμα της πόλης του Βόλου με ορατό το λιμάνι με τον κυματοθραύστη που εισέρχεται στη θάλασσα, ενώ στο φόντο δεσπόζει ο ορεινός όγκος του Πηλίου.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Δημήτρης Λέτσιος γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου το 1910. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε από μικρή ηλικία στο οικογενειακό αρτοποιείο. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1934. Αν κι ο φωτογράφος Μπάμπης Μπασδέκης συνέδραμε ουσιαστικά στην εκπαίδευσή του, υπήρξε κατά βάση αυτοδίδακτος. Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας (ΕΦΕ) στο Βόλο. Φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις ενώ διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Βερολίνο, Βουκουρέστι). Έφυγε από τη ζωή το 2008. Με χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει τον μισό αιώνα, το έργο του προβάλλει την ελληνική ύπαιθρο με έμφαση στο Πήλιο και τον θεσσαλικό κάμπο αποτυπώνοντας τον δημώδη πολιτισμό σε όλες του σχεδόν τις εκφάνσεις. Πορτρέτα και τοπία, σκηνές και στιγμιότυπα συνθέτουν μια εικόνα της μεταπολεμικής Ελλάδας που περιλαμβάνει και τον αστικό χώρο, κυρίως την πόλη του Βόλου, και τον καθιστούν μια από τις σημαντικότερες μορφές στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία. Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το οποίο αριθμεί περί τα 56.000 αντικείμενα και περιλαμβάνει ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά και εκτυπώσεις, καθώς και έγχρωμες διαφάνειες.