Στο πλοίο της γραμμής για τις Σποράδες
Λέτσιος Δημήτρης (1910-2008)
Μεταπολεμική περίοδος | 6 x 6 εκ
Ασπρόμαυρο Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου
TMP736.LET36.NEG444
Δωρεά φωτογράφου
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Στιγμιότυπο σε πλοίο
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Μια μεγάλη ενότητα φωτογραφιών του Δημήτρη Λέτσιου αφορά στα πορτραίτα ανθρώπων τους οποίους συναντούσε τυχαία κατά τις περιπλανήσεις του. Το ενδιαφέρον του εστιαζόταν στην αυθόρμητη, απροσχεδίαστη αποτύπωση της ανθρώπινης συνθήκης, χωρίς εκζήτηση και ιδιαίτερες σκηνοθεσίες. Σε στιγμές μετάβασης στον οικείο χώρο των Σποράδων, ο Λέτσιος απαθανάτιζε συχνά τους επιβάτες που συναντούσε στο κατάστρωμα του πλοίου της γραμμής, του Κύκνου. Επιχείρησε μέσα από τον φακό του να διερευνήσει την ποικιλία των ανθρώπων που ταξίδευαν στα νησιά, την εμφάνιση και τη συμπεριφορά τους. Η εικόνα αποτυπώνει ένα νεαρό άντρα καθισμένο στο ξύλινο κατάστρωμα, με κοντό σχισμένο παντελόνι και ξεκούμπωτο πουκάμισο, να απολαμβάνει τον ήλιο. Η χαλαρή στάση του σώματος καθώς και το τουριστικού τύπου ντύσιμο, με το ψάθινο καπέλο που καλύπτει τμήμα του προσώπου συμπληρώνουν οπτικά τη συνθήκη της καλοκαιρινής ραστώνης την οποία απολαμβάνει ο επιβάτης στα πλαίσια ενός σύντομου ταξιδιού.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Δημήτρης Λέτσιος γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου το 1910. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε από μικρή ηλικία στο οικογενειακό αρτοποιείο. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1934. Αν κι ο φωτογράφος Μπάμπης Μπασδέκης συνέδραμε ουσιαστικά στην εκπαίδευσή του, υπήρξε κατά βάση αυτοδίδακτος. Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας (ΕΦΕ) στο Βόλο. Φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις ενώ διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Βερολίνο, Βουκουρέστι). Έφυγε από τη ζωή το 2008. Με χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει τον μισό αιώνα, το έργο του προβάλλει την ελληνική ύπαιθρο με έμφαση στο Πήλιο και τον θεσσαλικό κάμπο αποτυπώνοντας τον δημώδη πολιτισμό σε όλες του σχεδόν τις εκφάνσεις. Πορτρέτα και τοπία, σκηνές και στιγμιότυπα συνθέτουν μια εικόνα της μεταπολεμικής Ελλάδας που περιλαμβάνει και τον αστικό χώρο, κυρίως την πόλη του Βόλου, και τον καθιστούν μια από τις σημαντικότερες μορφές στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία. Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το οποίο αριθμεί περί τα 56.000 αντικείμενα και περιλαμβάνει ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά και εκτυπώσεις, καθώς και έγχρωμες διαφάνειες.