Τάβλι σε καφενείο της πόλης
Λέτσιος Δημήτρης (1910-2008)
Μεταπολεμική περίοδος | 6 x 6 εκ
Ασπρόμαυρο Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου
TMP734.LET34.NEG442
Δωρεά φωτογράφου
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Στιγμιότυπο σε καφενείο
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Στις φωτογραφικές του περιπλανήσεις ο Δημήτρης Λέτσιος αποτύπωσε μεταξύ άλλων την ατμόσφαιρα παραδοσιακών καφενείων. Αυθόρμητος καταγραφέας των σκηνών της καθημερινότητας, ο φωτογράφος εστιάζει τον φακό του στο προφίλ δύο ανδρών που παίζουν τάβλι καθισμένοι σε τραπέζι, στο μεταίχμιο εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, με το φυσικό φως να διαγράφει εμφατικά την παρουσία τους. Στο σκιερό βάθος οριακά διακρίνονται άλλες δύο παρέες. Η λήψη πραγματοποιήθηκε στην παραλιακή περιοχή της πόλης του Βόλου και μεταφέρει ένα κλίμα χαλαρότητας όπως αντανακλάται στις ράθυμες δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου που τελετουργικά εκδηλώνονταν στα ανδροκρατούμενα καφενεία.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Δημήτρης Λέτσιος γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου το 1910. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε από μικρή ηλικία στο οικογενειακό αρτοποιείο. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1934. Αν κι ο φωτογράφος Μπάμπης Μπασδέκης συνέδραμε ουσιαστικά στην εκπαίδευσή του, υπήρξε κατά βάση αυτοδίδακτος. Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας (ΕΦΕ) στο Βόλο. Φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις ενώ διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Βερολίνο, Βουκουρέστι). Έφυγε από τη ζωή το 2008. Με χρονικό ορίζοντα που υπερβαίνει τον μισό αιώνα, το έργο του προβάλλει την ελληνική ύπαιθρο με έμφαση στο Πήλιο και τον θεσσαλικό κάμπο αποτυπώνοντας τον δημώδη πολιτισμό σε όλες του σχεδόν τις εκφάνσεις. Πορτρέτα και τοπία, σκηνές και στιγμιότυπα συνθέτουν μια εικόνα της μεταπολεμικής Ελλάδας που περιλαμβάνει και τον αστικό χώρο, κυρίως την πόλη του Βόλου, και τον καθιστούν μια από τις σημαντικότερες μορφές στη μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία. Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το φωτογραφικό του αρχείο στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το οποίο αριθμεί περί τα 56.000 αντικείμενα και περιλαμβάνει ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά και εκτυπώσεις, καθώς και έγχρωμες διαφάνειες.