Καταφύγι Κοζάνης, 1966-1967
Στυλιανού Γιάννης (1941-1996)
1966-1967
Ασπρόμαυρο Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Γιάννη Στυλιανού
TMP601.STY73.NEG309
Δωρεά οικογένειας Γ. Στυλιανού
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Πορτραίτο ηλικιωμένων γυναικών στην ύπαιθρο
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Η φωτογραφική σκηνή έχει αποτυπωθεί στο Καταφύγι του νομού Κοζάνης, αποδίδοντας τη μορφή δυο ηλικιωμένων γυναικών. Τα μαύρα ρούχα και η μαντήλα στο κεφάλι συνιστούν ένδειξη πένθους, καθώς ήταν σύνηθες εκείνη την εποχή οι γυναίκες να φορούν μαύρα, συχνά για πολλά χρόνια, αν είχε πεθάνει ο άντρας τους ή κάποιο στενό συγγενικό πρόσωπο. Τα πρόσωπα μοιάζουν κουρασμένα, ταλαιπωρημένα από το χρόνο και τις κακουχίες, παρότι η μια από τις δυο γυναίκες έχει μια αυστηρή έκφραση που υποδεικνύει αποθέματα ψυχικής αντοχής. Καθισμένες σε ένα βράχο κάτω από τον ήλιο, υποθέτει κανείς ότι αναπαύονται πρόσκαιρα για να συνεχίσουν ή ότι ίσως περιμένουν στη στάση ενός υπεραστικού λεωφορείου. Αυτό που φαντάζει περισσότερο βέβαιο είναι ότι έχουν διανύσει κάποια απόσταση περπατώντας, γιατί τα παπούτσια τους είναι πολύ σκονισμένα.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Γιάννης Στυλιανού (1941-1996) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε νομικά, πριν ασχοληθεί με την οικογενειακή βιομηχανία κατασκευής υποδημάτων. Ασχολήθηκε με τη φωτογραφία το διάστημα 1965-1969, κατά βάση ως αυτοδίδακτος. Μεγάλο μέρος του έργου του αφορά στη Θεσσαλονίκη, με ενότητες όπως τα Ναυπηγεία, η Λαϊκή, η Διεθνής Έκθεση, η Παρέλαση και άλλες. Φωτογράφισε ακόμη στην ελληνική ύπαιθρο, ενώ ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη φωτογραφία δρόμου. Το έργο του, παρότι όχι ιδιαίτερα εκτεταμένο λόγω της βραχείας ενασχόλησής του με το μέσο της φωτογραφίας, αποτέλεσε ένα συνδετικό και εννοιακό κρίκο ανάμεσα στην ελληνική μεταπολεμική φωτογραφία και εκείνη της μεταπολίτευσης. Το έργο του παρουσιάστηκε μια φορά, όσο ήταν εν ζωή σε ατομική έκθεση το 1970 στην Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» της Θεσσαλονίκης. Το 2002 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσίασε αναδρομική έκθεση και έκδοση του έργου του. Το φωτογραφικό του αρχείο ανήκει στη μόνιμη συλλογή του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.