Στυλιανού Γιάννης (1941-1996)
1968
Ασπρόμαυρο Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Γιάννη Στυλιανού
TMP590.STY62.NEG298
Δωρεά οικογένειας Γ. Στυλιανού
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Στιγμιότυπο δρόμου
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Ο Στυλιανού και σε αυτή τη φωτογραφία από την ενότητα της Ευρώπης μοιάζει να απέχει από μια απλουστευτική ή στερεοτυπική λήψη. Τοποθετημένη σε μια πλατεία, στο βάθος της οποίας διακρίνεται τμήμα ενός μεγάλου δημόσιου γλυπτού, η εικόνα ξεκινά από τα κάγκελα στο πρώτο πλάνο που οδηγούν το μάτι στις δυο μορφές που είναι ακουμπισμένες σ’ αυτά. Αντίθετα με τις υπόλοιπες φιγούρες που βρίσκονται σε κίνηση μέσα στη ροή της μέρας, οι δυο άντρες είναι σε θέση ανάπαυσης ή αναμονής. Καθώς τα σώματα και τα βλέμματά τους είναι στραμμένα σε αντιδιαμετρικές πλευρές, η εικόνα μοιάζει να μιλά για την αποξένωση της ανωνυμίας, την καθημερινή αδιάφορη συνύπαρξη μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο μιας μεγάλης πόλης.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Γιάννης Στυλιανού (1941-1996) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε νομικά, πριν ασχοληθεί με την οικογενειακή βιομηχανία κατασκευής υποδημάτων. Ασχολήθηκε με τη φωτογραφία το διάστημα 1965-1969, κατά βάση ως αυτοδίδακτος. Μεγάλο μέρος του έργου του αφορά στη Θεσσαλονίκη, με ενότητες όπως τα Ναυπηγεία, η Λαϊκή, η Διεθνής Έκθεση, η Παρέλαση και άλλες. Φωτογράφισε ακόμη στην ελληνική ύπαιθρο, ενώ ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη φωτογραφία δρόμου. Το έργο του, παρότι όχι ιδιαίτερα εκτεταμένο λόγω της βραχείας ενασχόλησής του με το μέσο της φωτογραφίας, αποτέλεσε ένα συνδετικό και εννοιακό κρίκο ανάμεσα στην ελληνική μεταπολεμική φωτογραφία και εκείνη της μεταπολίτευσης. Το έργο του παρουσιάστηκε μια φορά, όσο ήταν εν ζωή σε ατομική έκθεση το 1970 στην Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» της Θεσσαλονίκης. Το 2002 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσίασε αναδρομική έκθεση και έκδοση του έργου του. Το φωτογραφικό του αρχείο ανήκει στη μόνιμη συλλογή του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.