Στυλιανού Γιάννης (1941-1996)
1968
Ασπρόμαυρο Αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Γιάννη Στυλιανού
TMP588.STY60.NEG296
Δωρεά οικογένειας Γ. Στυλιανού
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Στιγμιότυπο δρόμου
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Ο Στυλιανού ήταν επηρεασμένος από το έργο φωτογράφων όπως ο Henri Cartier-Bresson και ο Robert Doisneau. Η έμφυτη διακριτικότητά του τον οδηγούσε συχνά, ακόμη και στη φωτογραφία δρόμου, να εικονίζει σκηνές από θέση πλάγια, ακόμα και από πίσω. Ως σύγχρονος flaneur, φωτογραφίζει έναν πολίτη ευρωπαϊκής πόλης να χαζεύει τη βιτρίνα ενός καταστήματος. Ο διάλογος ανάμεσα στο έμψυχο σώμα και τα άψυχα μανεκέν είναι ευδιάκριτος, μαζί με τις αντανακλάσεις που περιγράφουν το σύνθετο περιβάλλον της μοντέρνας πόλης. Η πινακίδα με το ευμέγεθες μάτι αναφέρεται στην ένδυση, αλλά στη φωτογραφία μοιάζει να παραπέμπει ακόμη στην εγρήγορση που απαιτεί η φωτογραφία δρόμου.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Γιάννης Στυλιανού (1941-1996) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε νομικά, πριν ασχοληθεί με την οικογενειακή βιομηχανία κατασκευής υποδημάτων. Ασχολήθηκε με τη φωτογραφία το διάστημα 1965-1969, κατά βάση ως αυτοδίδακτος. Μεγάλο μέρος του έργου του αφορά στη Θεσσαλονίκη, με ενότητες όπως τα Ναυπηγεία, η Λαϊκή, η Διεθνής Έκθεση, η Παρέλαση και άλλες. Φωτογράφισε ακόμη στην ελληνική ύπαιθρο, ενώ ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη φωτογραφία δρόμου. Το έργο του, παρότι όχι ιδιαίτερα εκτεταμένο λόγω της βραχείας ενασχόλησής του με το μέσο της φωτογραφίας, αποτέλεσε ένα συνδετικό και εννοιακό κρίκο ανάμεσα στην ελληνική μεταπολεμική φωτογραφία και εκείνη της μεταπολίτευσης. Το έργο του παρουσιάστηκε μια φορά, όσο ήταν εν ζωή σε ατομική έκθεση το 1970 στην Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» της Θεσσαλονίκης. Το 2002 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσίασε αναδρομική έκθεση και έκδοση του έργου του. Το φωτογραφικό του αρχείο ανήκει στη μόνιμη συλλογή του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.