Μενου

Στυλιανού Γιάννης (1941-1996)

1968

Ασπρόμαυρο Αρνητικό


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Γιάννη Στυλιανού

TMP585.STY57.NEG293

Δωρεά οικογένειας Γ. Στυλιανού


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο σε σταθμό τρένων


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Τα στιγμιότυπα από τις πόλεις της Ευρώπης που φωτογράφισε ο Στυλιανού φέρουν αρκετά διαφορετικά χαρακτηριστικά σε σχέση με την Ελλάδα του 1968. Το αστικό περιβάλλον έχει συχνά μια αίσθηση εντονότερου ρυθμού, μεγαλύτερης πολυπλοκότητας, περισσότερων πληροφοριών, ευνοώντας μια φωτογραφία δρόμου πιο εκφραστική σε σύγκριση με εκείνη από την ελληνική πραγματικότητα. Στη συγκεκριμένη σκηνή ένας άντρας με κοστούμι και δερμάτινη βαλίτσα φαίνεται να έχει σταματήσει για ένα πρόχειρο γεύμα αλλά ακόμη και αυτή τη στιγμή μοιάζει σφιγμένος, απορροφημένος, με βλέμμα που χάνεται στο βάθος εκτός κάδρου. Οι ισχυρές γραμμές από τον σκελετό του καταστήματος δημιουργούν ένα σφιχτό πλαίσιο που εγκλείει τον άνθρωπο, γεννώντας μια αίσθηση πίεσης.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Γιάννης Στυλιανού (1941-1996) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε νομικά, πριν ασχοληθεί με την οικογενειακή βιομηχανία κατασκευής υποδημάτων. Ασχολήθηκε με τη φωτογραφία το διάστημα 1965-1969, κατά βάση ως αυτοδίδακτος. Μεγάλο μέρος του έργου του αφορά στη Θεσσαλονίκη, με ενότητες όπως τα Ναυπηγεία, η Λαϊκή, η Διεθνής Έκθεση, η Παρέλαση και άλλες. Φωτογράφισε ακόμη στην ελληνική ύπαιθρο, ενώ ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη φωτογραφία δρόμου. Το έργο του, παρότι όχι ιδιαίτερα εκτεταμένο λόγω της βραχείας ενασχόλησής του με το μέσο της φωτογραφίας, αποτέλεσε ένα συνδετικό και εννοιακό κρίκο ανάμεσα στην ελληνική μεταπολεμική φωτογραφία και εκείνη της μεταπολίτευσης. Το έργο του παρουσιάστηκε μια φορά, όσο ήταν εν ζωή σε ατομική έκθεση το 1970 στην Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» της Θεσσαλονίκης. Το 2002 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσίασε αναδρομική έκθεση και έκδοση του έργου του. Το φωτογραφικό του αρχείο ανήκει στη μόνιμη συλλογή του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.