Μενου

Στυλιανού Γιάννης (1941-1996)

1968

Ασπρόμαυρο Αρνητικό


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Γιάννη Στυλιανού

TMP581.STY53.NEG289

Δωρεά οικογένειας Γ. Στυλιανού


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο σε κατάστημα


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Σ’ αυτή τη φωτογραφία από την ενότητα της Ευρώπης, ο Στυλιανού μεταφέρει τον θεατή στο πλαίσιο μιας βιτρίνας που έχει πρόσβαση στο βλέμμα από διαφορετικές γωνίες. Τα εκλεπτυσμένα γυναικεία ενδύματα και αξεσουάρ φαίνονται τοποθετημένα με ακρίβεια στο δάπεδο: μια τσάντα, ένα καπέλο, ένα ζευγάρι γοβάκια, ένα γυναικείο παλτό μοιάζουν να ζωντανεύουν μπροστά στα βλέμματα των θεατών. Το ίδιο ισχύει και για το μανεκέν που μοιάζει να στρέφεται προς τον φωτογράφο. Οι μικροί προβολείς με τη σειρά τους προσθέτουν μια αίσθηση σκηνικού χώρου. Αποτυπώνοντας στο δεύτερο πλάνο τους δυο καλοντυμένους άντρες που συζητούν μπροστά από τη βιτρίνα, ο Στυλιανού εισάγει ένα στοιχείο κριτικής προς την απρόσωπη, καλοστημένη μηχανή του καταναλωτισμού, στην οποία οι θεατές της βιτρίνας (ίσως και της φωτογραφίας) μοιάζουν εγκλωβισμένοι.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Γιάννης Στυλιανού (1941-1996) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε νομικά, πριν ασχοληθεί με την οικογενειακή βιομηχανία κατασκευής υποδημάτων. Ασχολήθηκε με τη φωτογραφία το διάστημα 1965-1969, κατά βάση ως αυτοδίδακτος. Μεγάλο μέρος του έργου του αφορά στη Θεσσαλονίκη, με ενότητες όπως τα Ναυπηγεία, η Λαϊκή, η Διεθνής Έκθεση, η Παρέλαση και άλλες. Φωτογράφισε ακόμη στην ελληνική ύπαιθρο, ενώ ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη φωτογραφία δρόμου. Το έργο του, παρότι όχι ιδιαίτερα εκτεταμένο λόγω της βραχείας ενασχόλησής του με το μέσο της φωτογραφίας, αποτέλεσε ένα συνδετικό και εννοιακό κρίκο ανάμεσα στην ελληνική μεταπολεμική φωτογραφία και εκείνη της μεταπολίτευσης. Το έργο του παρουσιάστηκε μια φορά, όσο ήταν εν ζωή σε ατομική έκθεση το 1970 στην Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» της Θεσσαλονίκης. Το 2002 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσίασε αναδρομική έκθεση και έκδοση του έργου του. Το φωτογραφικό του αρχείο ανήκει στη μόνιμη συλλογή του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.