Μενου

Μουσικός με άρπα, Δεύτερες Δελφικές Εορτές, 1930

Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου Έλλη (Nelly’s) (1899-1998)

1930 | 10 x 15 εκ

Γυάλινη πλάκα


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Nelly’s

TMP927.NEL227.PLA22

Δωρεά από την διοργάνωση Parallaxis


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Στιγμιότυπο από τις Δελφικές Εορτές


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Οι Δελφικές Εορτές διοργανώθηκαν από το ζεύγος Σικελιανού το 1927 και το 1930 στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών και η κεντρική ιδέα βασιζόταν στην αναβίωση πτυχών του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Οι Δεύτερες Εορτές έλαβαν μεγάλη διεθνή δημοσιότητα. Τη διεξαγωγή τους στήριξαν οικονομικά η Εύα Palmer-Σικελιανού, ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού και ιδιώτες χορηγοί. Το πρόγραμμα περιλάμβανε μεταξύ άλλων ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο, θεατρικές παραστάσεις διαλέξεις, αθλητικούς αγώνες και επιδείξεις, έκθεση νεοελληνικής λαϊκής τέχνης, χορευτικές και μουσικές εκδηλώσεις. Η παρούσα λήψη πραγματοποιήθηκε το 1930 και αποτυπώνει μια αρπίστρια να ποζάρει προφίλ παίζοντας καθιστή το μουσικό της όργανο, φορώντας αρχαιοπρεπές ένδυμα με φόντο τις κερκίδες του αρχαίου θεάτρου των Δελφών. Το έντονο δελφικό φως διαγράφει τις λεπτομέρειες του ενδύματος και της περίτεχνα σκαλισμένης άρπας.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Η Nelly’s (Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου) γεννήθηκε το 1899 στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας. Σπούδασε φωτογραφία στη Δρέσδη. Το 1924 άνοιξε στούντιο στην Αθήνα, στην οδό Ερμού. Το 1927 φωτογράφησε την χορεύτρια Mona Paiva γυμνή στην Ακρόπολη προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων. Το 1930 φωτογράφισε κατ’ αποκλειστικότητα τις Δεύτερες Δελφικές Εορτές. Το 1935 διορίστηκε επίσημη φωτογράφος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού οπότε και άρχισε να φωτογραφίζει συστηματικά την Ελλάδα. Το 1939 εξέθεσε φωτογραφίες της στην Διεθνή Έκθεση της Νέας Υόρκης. Μετά την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαταστάθηκε με τον σύζυγό της στην Αμερική όπου άνοιξε στούντιο στην 57η λεωφόρο της Νέας Υόρκης στο οποίο εργάστηκε μέχρι το 1966 οπότε και επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα. Το 1985 δώρισε το σύνολο του έργου της καθώς και τις φωτογραφικές της μηχανές στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Το 1989 δημοσίευσε την αυτοβιογραφία της. Πέθανε στην Αθήνα το 1998. H Nelly’s αποτελεί σταθμό στην ελληνική φωτογραφία κυρίως με το έργο της περιόδου 1925-1939 καθώς υπήρξε από τους ελάχιστους φωτογράφους στη μεσοπολεμική Αθήνα με ευρωπαϊκές σπουδές που ασχολήθηκαν με το τοπίο, το πορτρέτο, το γυμνό, το χορό, τα μνημεία, το ρεπορτάζ, την τουριστική φωτογραφία. Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης απέκτησε συνολικά 706 αρνητικά και 38 έγχρωμες διαφάνειες κατόπιν δωρεάς από την διοργάνωση Parallaxis που ακολούθησε την έκθεση της φωτογράφου ”Nelly’s, πορτραίτα 1920-1940” που πραγματοποιήθηκε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο το 1985.