Μέλη του πυρρίχιου χορού στο αρχαίο στάδιο των Δελφών, Δεύτερες Δελφικές Εορτές, 1930
Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου Έλλη (Nelly’s) (1899-1998)
1930 | 9 x 12 εκ
Γυάλινη πλάκα
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Nelly’s
TMP923.NEL223.PLA18
Δωρεά από την διοργάνωση Parallaxis
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Στιγμιότυπο από τις Δελφικές Εορτές
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Το πρόγραμμα των Δελφικών Εορτών του 1930, στο τέλος της τρίτης ημέρας, περιλάμβανε την επίδειξη πολεμικής όρχησης, του Πυρρίχιου Χορού, που είχε ήδη παρουσιαστεί στις πρώτες Δελφικές Εορτές του 1927. Χορογράφος και ρυθμοδότης του δρώμενου ορίστηκε από το ζεύγος Σικελιανού ο Θάνος Βελούδιος, ενώ η πρωτότυπη μουσική ανήκε στον Κωνσταντίνο Ψάχο. Η Nelly’s αποτυπώνει στιγμιότυπο της εκδήλωσης του 1930 με μέλη του χορού σε σχηματισμό να φορούν χιτωνίσκους και περικεφαλαίες, και να κρατούν ξίφη και ασπίδες. Στο βάθος διακρίνεται τμήμα την ημικυκλικής στεφάνης του δυτικού μέρους του Σταδίου των Δελφών, ένα μικρό πλήθος που παρακολουθεί τη διαδικασία καθώς και ένας φωτογράφος με τον εξοπλισμό του.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Η Nelly’s (Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου) γεννήθηκε το 1899 στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας. Σπούδασε φωτογραφία στη Δρέσδη. Το 1924 άνοιξε στούντιο στην Αθήνα, στην οδό Ερμού. Το 1927 φωτογράφησε την χορεύτρια Mona Paiva γυμνή στην Ακρόπολη προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων. Το 1930 φωτογράφισε κατ’ αποκλειστικότητα τις Δεύτερες Δελφικές Εορτές. Το 1935 διορίστηκε επίσημη φωτογράφος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού οπότε και άρχισε να φωτογραφίζει συστηματικά την Ελλάδα. Το 1939 εξέθεσε φωτογραφίες της στην Διεθνή Έκθεση της Νέας Υόρκης. Μετά την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαταστάθηκε με τον σύζυγό της στην Αμερική όπου άνοιξε στούντιο στην 57η λεωφόρο της Νέας Υόρκης στο οποίο εργάστηκε μέχρι το 1966 οπότε και επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα. Το 1985 δώρισε το σύνολο του έργου της καθώς και τις φωτογραφικές της μηχανές στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Το 1989 δημοσίευσε την αυτοβιογραφία της. Πέθανε στην Αθήνα το 1998. H Nelly’s αποτελεί σταθμό στην ελληνική φωτογραφία κυρίως με το έργο της περιόδου 1925-1939 καθώς υπήρξε από τους ελάχιστους φωτογράφους στη μεσοπολεμική Αθήνα με ευρωπαϊκές σπουδές που ασχολήθηκαν με το τοπίο, το πορτρέτο, το γυμνό, το χορό, τα μνημεία, το ρεπορτάζ, την τουριστική φωτογραφία. Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης απέκτησε συνολικά 706 αρνητικά και 38 έγχρωμες διαφάνειες κατόπιν δωρεάς από την διοργάνωση Parallaxis που ακολούθησε την έκθεση της φωτογράφου ”Nelly’s, πορτραίτα 1920-1940” που πραγματοποιήθηκε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο το 1985.