Μέλη του χορού των Ωκεανίδων ποζάρουν στο αρχαίο θέατρο των Δελφών, Δεύτερες Δελφικές Εορτές, 1930
Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου Έλλη (Nelly’s) (1899-1998)
1930 | 9 x 12 εκ
Ασπρόμαυρο αρνητικό
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Αρχείο Nelly’s
TMP917.NEL217.NEG609
Δωρεά από την διοργάνωση Parallaxis
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Στιγμιότυπο από τις Δελφικές Εορτές
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Το 1930 η Nelly’s αναλαμβάνει την φωτογράφηση των Δεύτερων Δελφικών Εορτών, που διοργανώθηκαν από τον ποιητή Άγγελο Σικελιανό και την Αμερικανίδα σύζυγό του Εύα Palmer-Σικελιανού, ακολουθώντας τις Πρώτες του 1927. Η φωτογραφία αποτυπώνει μέλη του χορού των Ωκεανίδων που συμμετείχαν στην παράσταση Προμηθεύς Δεσμώτης του Αισχύλου να ποζάρουν σε πανομοιότυπη στάση στο αρχαίο θέατρο των Δελφών. Η ακολουθία των μορφών με την επανάληψη της κίνησης, τα όμοια ενδύματα με τις πτυχώσεις και τα πρόσωπα σε στάση προφίλ κάνουν τον χορό να μοιάζει με ζωντανή ζωφόρος. Η Nelly’s καταπιάστηκε με τη θεματική αυτή και στο στούντιο φωτογραφίζοντας την Palmer-Σικελιανού και τις γυναίκες του χορού σε κλασικές πόζες αρχαίων ελληνικών αναγλύφων και αγγείων. Οι λήψεις των Ωκεανίδων κυκλοφόρησαν σε μορφή επιστολικών δελταρίων διαδίδοντας την ιδέα των Δελφικών Εορτών σε ολόκληρο τον κόσμο.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Η Nelly’s (Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου) γεννήθηκε το 1899 στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας. Σπούδασε φωτογραφία στη Δρέσδη. Το 1924 άνοιξε στούντιο στην Αθήνα, στην οδό Ερμού. Το 1927 φωτογράφησε την χορεύτρια Mona Paiva γυμνή στην Ακρόπολη προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων. Το 1930 φωτογράφισε κατ’ αποκλειστικότητα τις Δεύτερες Δελφικές Εορτές. Το 1935 διορίστηκε επίσημη φωτογράφος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού οπότε και άρχισε να φωτογραφίζει συστηματικά την Ελλάδα. Το 1939 εξέθεσε φωτογραφίες της στην Διεθνή Έκθεση της Νέας Υόρκης. Μετά την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαταστάθηκε με τον σύζυγό της στην Αμερική όπου άνοιξε στούντιο στην 57η λεωφόρο της Νέας Υόρκης στο οποίο εργάστηκε μέχρι το 1966 οπότε και επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα. Το 1985 δώρισε το σύνολο του έργου της καθώς και τις φωτογραφικές της μηχανές στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Το 1989 δημοσίευσε την αυτοβιογραφία της. Πέθανε στην Αθήνα το 1998. H Nelly’s αποτελεί σταθμό στην ελληνική φωτογραφία κυρίως με το έργο της περιόδου 1925-1939 καθώς υπήρξε από τους ελάχιστους φωτογράφους στη μεσοπολεμική Αθήνα με ευρωπαϊκές σπουδές που ασχολήθηκαν με το τοπίο, το πορτρέτο, το γυμνό, το χορό, τα μνημεία, το ρεπορτάζ, την τουριστική φωτογραφία. Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης απέκτησε συνολικά 706 αρνητικά και 38 έγχρωμες διαφάνειες κατόπιν δωρεάς από την διοργάνωση Parallaxis που ακολούθησε την έκθεση της φωτογράφου ”Nelly’s, πορτραίτα 1920-1940” που πραγματοποιήθηκε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο το 1985.