Μενου

Παπάζογλου Λεωνίδας (1872-1918)

1904-1908 | 33 x 48.5 εκ

Αρχειακή εκτύπωση inkjet (ψηφιοποιημένο αρχείο από γυάλινη πλάκα 13x18)


Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης | Γιώργου Γκολομπία

TMP96.PAP16.PRI16

Δωρεά οικ. Γκολομπία


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Κοινωνική εκδήλωση (εγκαίνια) στο νεόκτιστο σπίτι του Διαμαντή Βαενά στο χωριό Γκορέντση (σημ. Κορησό)


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Ο Παπάζογλου στην παρούσα εικόνα αποτυπώνει μια κοινωνική εκδήλωση στο νεόκτιστο σπίτι του Διαμαντή Βαενά στο χωριό Γκορέντση, τη σημερινή Κορησό Καστοριάς. Η θέση της περιοχής μεταξύ της Καστοριάς και της ανεπτυγμένης εμπορικά Κλεισούρας την θέτει ως σταθμό στις μεταφορές της εποχής, ενώ η καλαισθησία του εικονιζόμενου αρχοντικού φανερώνει ως ένα βαθμό την ανάπτυξη του οικισμού. Το κτίριο φέρει δύο ζώνες με την επάνω να διακοσμείται από επαναλαμβανόμενα ζωγραφικά φυτικά μοτίβα. Πάνω από το μεσαίο παράθυρο της πρόσοψης αναγράφεται η ημερομηνία «1906 Σεπτεμβρίου 20» σηματοδοτώντας πιθανώς την ημέρα των εγκαινίων και ίσως της φωτογράφισης χάριν ενθυμίου. Πλήθος κόσμου εμφανίζεται στην κεντρική είσοδο όσο και στα παράθυρα του πάνω ορόφου. Μεταξύ αυτών διακρίνεται η παρουσία ανθρώπων που φορούν φέσι, με βάση τις πολιτισμικές παραδόσεις της υπό οθωμανική κατοχή ακόμη περιοχής.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Λεωνίδας Παπάζογλου γεννήθηκε στην Καστοριά το 1872 και πέθανε το 1918, θύμα της ισπανικής γρίπης. Μαθήτευσε την τέχνη της φωτογραφίας με τον αδελφό του Παντελή στην Κωνσταντινούπολη. Οι αδελφοί Παπάζογλου ξεκίνησαν συνεταιρικά φωτογραφική επιχείρηση στη γενέτειρά τους στα τέλη του 1890. Μέρος του αρχείου του Λεωνίδα Παπάζογλου αγοράστηκε το 1995 από τον συλλέκτη και ερευνητή Γιώργο Γκολομπία, ο οποίος το τεκμηρίωσε μεθοδικά. Το 2004 φωτογραφίες του Παπάζογλου παρουσιάστηκαν στην έκθεση «Φωτογραφικά πορτραίτα από την Καστοριά και την περιοχή της την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα» στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, με την επιστημονική επιμέλεια του Γιώργου Γκολομπία. Το ιδιαίτερα σημαντικό, ιστορικά και καλλιτεχνικά, αρχείο 2.500 πλακών, περιλαμβάνει κυρίως ατομικά και ομαδικά πορτραίτα, αναδεικνύοντας το πολυεθνοτικό και πολυθρησκευτικό πλαίσιο της ευρύτερης περιοχής εκείνη την εποχή. Μικρότερος αριθμός φωτογραφιών εικονίζει σκηνές καθημερινής ζωής, γεγονότα και κοινωνικές εκδηλώσεις.