Γραμμισμός
Ρότσενκο Αλεξάντρ (1891-1956)
1920 | 102.5 x 69.7 εκ
Λάδι σε καμβά
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
MMA.CC65
Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής
Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Κονστρουκτιβισμός, Ζωγραφική
Τεχνικές: Ελαιογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Ο Aleksandr Rodchenko στα τέλη της δεκαετίας του 1910 διαμορφώνει τη δική του άποψη σχετικά με την εξέλιξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Επιδιώκει τον εξορθολογισμό της καλλιτεχνικής διαδικασίας (εισαγωγή σχεδιαστικών εργαλείων, κανόνων και γεωμετρικών σχημάτων) και δίνει έμφαση στη γραμμή ως βάση κάθε γραφικού σχεδίου, σχήματος της σύνθεσης, δομής της κατασκευής με όγκο. Θεωρεί πως η γραμμή επιτρέπει να αποκαλυφθεί η αρχή της κατασκευής και ταυτόχρονα ως μορφή είναι παρούσα στο ολοκληρωμένο έργο. Την περίοδο 1919-1920 με αφορμή το έργο «Γραμμισμός» διατυπώνει την πολυσημία της έννοιας "γραμμή", ως έννοιας και ως στοιχείου μορφής και σύνθεσης για οποιαδήποτε σχέδιο δημιουργίας, καθώς η γραμμή αποτελεί οδό, διάβαση, εγχάραξη, σχήμα, σκελετό, άξονα. Η χρωματιστή γραμμή σε σκούρο φόντο ήταν ένα ζήτημα που σύμφωνα με τον Rodchenko σπάνια είχε απασχολήσει, ενώ ταυτόχρονα μέσω του φωτός υπήρξε προάγγελος σύγχρονων μορφών τέχνης, όπως λ.χ. οι παραστάσεις με λέιζερ.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Aleksandr Rodchenko γεννήθηκε το 1891 στην Πετρούπολη και σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Καζάν (1910-1914). Μετά την αποφοίτησή του εγκαταστάθηκε στη Μόσχα και παρακολούθησε μαθήματα στο Καλλιτεχνικό και Τεχνικό Ινστιτούτο Stroganov. Η γνωριμία του με τον Malevich και τον Σουπρεματισμό υπήρξε καταλυτική για τη μετέπειτα εξέλιξή του ως καλλιτέχνη. Στα τέλη της δεκαετίας του 1910 διατύπωσε τη θεωρία του σχετικά με τον λινεαρισμό και έθεσε τη γραμμή ως βάση κάθε γραφικού σχεδίου, σχήματος της σύνθεσης, δομής της κατασκευής με όγκο. Υπήρξε μέλος των ομάδων “Zhivskulparkh” και της ομάδας των «Παραγωγιστών» ενώ ακόμη υπήρξε και ιδρυτικό μέλος του Ινστιτούτου Καλλιτεχνικής Παιδείας (INXOYK). Δίδαξε στα Ανώτερα Τεχνικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια της Μόσχας (ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ) και στο Ανώτερο Κρατικό Καλλιτεχνικό-Τεχνικό Ινστιτούτο (VKHUTEIN). Ασχολήθηκε με τη φωτογραφία, τη σκηνογραφία, την τυπογραφία και τις γραφικές τέχνες και συνεργάστηκε με τον Vladimir Mayakovsky στον τομέα της διαφήμισης στα περιοδικά LEF και Novyi-LEF. Ακόμη, δημιούργησε μια σειρά σχεδίων για το περιοδικό «Η Οικοδόμηση της ΕΣΣΔ». Πέθανε στη Μόσχα το 1956.