Λένιν και Χιονάνθρωπος. Από τη σειρά "Μνημείο"
Νικρίτιν Σολομών (1898-1965)
1930 | 17.6 x 15.4 εκ
Χρωματιστά μολύβια σε χαρτί
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
MMA.CC61
Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Ενότητα/Σειρά: Μνημείο
Είδος έργου: Σχέδιο
Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Μετά-Πρωτοπορία, Ζωγραφική, Μοντέρνα τέχνη
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Η σύνθεση "Λένιν και Χιονάνθρωπος" ανήκει στη σειρά έργων του Nikritin "Μνημείο", στην οποία κυριαρχεί μια σουρεαλιστική τάση, όπου ο καλλιτέχνης συνενώνει διάφορα στοιχεία, ανθρώπινες μορφές, ζώα αλλά και κάποι αντικείμενα. Διαφοροποιεί ανεμπόδιστα τις κλίμακες και τις φόρμες, τις πλάθει σε ένα ενιαίο σύνολο μετατρέποντάς τες σε ένα ενιαίο σώμα, το οποίο κάποιες φορές χάνει της γήινες συντεταγμένες του και αιωρείται στον αφαιρετικό χώρο. Σ' αυτές τις δυναμικές συνθέσεις, οι οποίες είναι συχνά συγκεχυμένες και αινιγματικές ως προς το νόημά τους, αποτυπώνεται και η πρόσληψη του κόμου από τον ζωγράφο, δηλαδή η φιλοσοφία της συνένωσης σε ένα έργο τέχνης, της κοσμικής, φυσικής και ανθρώπινης ζωής.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Solomon Borisovich Nikritin γεννήθηκε το 1898 στην πόλη Τσερνίγκοβο της Ουκρανίας. Το 1903 η οικογένεια μετακόμισε στο Κίεβο για να ασκήσει ο πατέρας του το επάγγελμα του οδοντιάτρου. Σε ηλικία 10 περίπου ετών άρχισε να ζωγραφίζει και στη συνέχεια ξεκίνησε να φοιτά στη Σχολή Καλών Τεχνών του Κιέβου. Από το 1918 έως το 1920 εργάστηκε στο ατελιέ της Αλεξάντρας Έξτερ στο Κίεβο και υπήρξε μέλος της «Καλλιτεχνικής Λίγκα». Η γνωριμία του με τον Μαξίμ Γκόργκι υπήρξε καθοριστικής καθώς για πολλά χρόνια υπήρξε ο πνευματικό δάσκαλος και παιδαγωγός του. Το 1914 ο Μαξίμ Γκόργκι και η Μαρία Αντρέγιεβα τον στέλνουν με δικά τους έξοδα να σπουδάσει στη Μόσχα και μαθητεύει στο ατελιέ του Μιχαήλ Λεμπλάν και του Λεονίντ Παστερνάκ και στη συνέχεια στο Πέτρογκραντ στο ατελιέ του Αλεξάντρ Γιάκοβλεφ. Την περίοδο 1920-1922 φοίτησε στα Ανώτερα Τεχνικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια της Μόσχας (ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ) και το 1921 ίδρυσε με τους Αλεξάντρ Λαμπάς, Σεργκέι λουτσίσκιν, Κλιμέντ Ρέντκο, Μιχαήλ Πλαξίν και Αλεξάντρ Τίσλερ την ομάδα «Ηλεκτροοργανισμός». Την επόμενη χρονιά διοργανώνει εκθέσεις στο Μουσείο Ζωγραφικής Παιδείας της Μόσχας και συμμετέχει στην «Πρώτη Έκθεση Ρωσικής Τέχνης» στη Galerie Van Diemen στο Βερολίνο. Παράλληλα με τη ζωγραφική ασχολείται με το θέατρο και ιδρύει την ομάδα του «Θεάτρου των Προβολιστών». Το 1923 ιδρύεται η ομάδα των προβολιστών «Μέθοδος», στην οποία συμμετέχουν όλα τα μέλη της ομάδας «Ηλεκτροοργανισμός».Ασχολείται με τα σκηνικά, τα κοστούμια και ως σκηνοθέτης δίνει έμφαση στην πειραματική μελέτη της κίνησης και του ήχου και μελετά τη σχέση ζωγραφικής και κινηματογράφου. Το 1924 η ομάδα «Μέθοδος» συμμετέχει στην Πρώτη Διαλογική Έκθεση των Ομάδων Δραστικής Επαναστατικής Τέχνης στη Μόσχα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930 παρουσιάζει τη θεωρητική τεκμηρίωση των αρχών της τέχνης του «Πολυρεαλισμού», βασικό χαρακτηριστικό γνώρισμα του οποίου ο Nikritin θεωρεί τη σύνθεση πολλαπλών στιγμιότυπων, την οποία ανακαλύπτει σε διάφορες εποχές και σε διάφορους ζωγράφους. Τις δεκαετίες 1940-1950 ασχολείται με την καλλιτεχνική διαμόρφωση εσωτερικών χώρων και τον σχεδιασμό εκθέσεων. Πέθανε το 1965 στη Μόσχα.