Μεταγραφή ήχου
Έντερ Μαρία (1897-1942)
1921 | 23.2 x 22.5 εκ
Ακουρέλα και γκουάς σε χαρτί
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
MMA.CC58
Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής
Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Οργανική Παιδεία, Μοντέρνα τέχνη
Τεχνικές: Υδατογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Η Maria Ender, μαθήτρια του Mikhail Matiushin στα Ελεύθερα Κρατικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια της Πετρούπολης, εργάστηκε την περίοδο 1923-1926 στη Σχολή Οργανικής Παιδείας του Γκίνχουκ ως διευθύντρια στο Εργαστήριο Αντίληψης Μορφής-Χρώματος και ήταν υπεύθυνη για τη μελέτη των δυνατοτήτων της περιφερειακής αντίληψης τους χρώματος και της φόρμας. Αφιέρωσε μεγάλο μέρος της έρευνας της στη σχέση της φόρμας και του χρώματος με τον ήχο και οι μελέτες του ήχου εκτείνονταν σε πολλαπλές κατευθύνσεις: ο ήχος σε σχέση με το περιβάλλον, με την εναλλαγή μορφών, με τη χρωματική κίνηση, με την κίνηση της φόρμας. Εντρύφησε στα πειράματα μεταγράφοντας ζωγραφικά τους ήχους και αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών ήταν και το έργο «Μεταγραφή ήχου» του 1921 που ανήκει στη συλλογή του Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη. Το έργο, το οποίο είναι plein air, αποτελεί προσπάθεια να απεικονιστούν η δυναμική κίνηση των ηχοχρωματικών στοιχείων, η ηχοχρωματική μετάβαση από τη μία τονικότητα στην άλλη με οριζόντιες, κάθετες και καμπύλες συνθέσεις. Το χρώμα έχει έκταση καθώς χρησιμοποιεί τόνους που παρατήρησε στη φύση και δοκίμασε πειραματικά.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Η Maria Vladimirovna Ender γεννήθηκε στην Πετρούπολη το 1897. Επηρεάστηκε καλλιτεχνικά από την ατμόσφαιρα της οικογένειάς της (αδερφή των Boris, Yurii και Ksenia Ender). Υπήρξε στενής συνεργάτης του Mikhail Matiushin και εργάστηκε για εκείνον από το 1916. Σπούδασε στα Εργαστήρια Ρεαλισμού του Χώρου των Ελεύθερων Κρατικών Καλλιτεχνικών Εργαστηρίων της Πετρούπολης (1918-1922) με δάσκαλο τον Matiushin. Κατά την περίοδο 1923-26 εργάστηκε στη Σχολή Οργανικής Παιδείας του Γκίνχουκ ως διευθύντρια στο Εργαστήριο Αντίληψης Μορφής-Χρώματος, ενώ το χρονικό διάστημα 1930-1932 δίδαξε θεωρία του του χρώματος στο Ινστιτούτο Προλεταριακής Εικαστικής Τέχνης του Λένινγκραντ. Το 1923 συμμετείχε στην Έκθεση ζωγραφικής όλων των τάσεων καλλιτεχνών της Πετρούπολης και το 1924 πήρε μέρος στην 14η Μπιενάλε της Βενετίας. Τη δεκαετία του 1930 συνέχισε να ασχολείται με τα προβλήματα του χρώματος στην αρχιτεκτονική και το 1932 βοήθησε τον Matiushin στη σύνταξη της μελέτης Οι κανόνες της μεταβλητότητας των χρωματικών συνδυασμών: εγχειρίδιο χρώματος. Μαζί με τον αδερφό της Boris Ender συμμετείχε στις διακοσμήσεις των σοβιετικών περιπτέρων στις Παγκόσμιες Εκθέσεις στο Παρίσι (1937) και στη Νέα Υόρκη (1939). Πέθανε στο Λένινγκραντ το 1942.