Μενου

Χωρίς τίτλο (μελέτη)

Κλιούν Ιβάν (1873-1943)

Δεκαετία 1910 | 18 x 10.1 εκ

Κάρβουνο, ακουαρέλα και γκουάς σε χαρτί


Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη

MMA.CC37

Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Σχέδιο

Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Κυβοφουτουρισμός, Ζωγραφική


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Το 1913 o Kliun εντρυφύει στη μελέτη και εκμάθηση των αρχών του κυβισμού, εξετάζει όλα τα στάδια του από τις απαρχές που τέθηκαν από τον Σεζάν μέχρι τον κυβοφουτουρισμό και κάνει τις πρώτες του κυβιστικές προσπάθειες. Προετοίμαζε τον κάθε πίνακα σχολαστικά και με ιδιαίτερη επιμέλεια δημιουργώντας μια σειρά μελετών για κάθε έργο. Όπως ο ίδιος αναφέρει στο αυτοβιογραφικό του κείμενο «Ο Δρόμος μου στην Τέχνη» σχετικά με τις φόρμες που επέλεγε για τις κυβιστικές του αναζητήσεις: «Τα καλύτερα αντικείμενα ήταν οι μηχανές, τα όργανα, γενικά εκείνα που είναι κονστρουκτιβιστικά και δεν έχουν την περίπλοκη μορφή της οργανικότητας. Επιπλέον, κάτι τέτοιο συμβάδιζε απολύτως με το πνεύμα της εποχής [θρίαμβος της τεχνικής και της μηχανικής]. Στη μελέτη «Χωρίς τίτλο» αποτυπώνεται η γεωμετρικοποίηση του κυβισμού και επιτυγχάνεται η επιπεδότητα, τοποθετώντας από πίσω προς τα εμπρός διαφορετικές ως προς το χρώμα και την υφή γεωμετρικές φόρμες.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Ivan Vasilyevich Kliun (Kliunkov) γεννήθηκε στο χωριό Μπολσίε Γκόρκι στην επαρχία Βλαντίμιρ. Από το 1881 έως το 1892 η οικογένεια μετακομίζει στην Καμένκα της Ουκρανίας για καλύτερες συνθήκες ζωής. Το 1892 ο Κλιουν μεταβαίνει στο Λομζ της Πολωνίας και πραγματοποιεί τις πρώτες σπουδές ζωγραφικής το 1896 στη Σχολή για την Προώθηση των Τεχνών της Βαρσοβίας. Το 1898 εγκαθίσταται στη Μόσχα, όπου βρίσκεται και η οικογένειά του, εργάζεται ως λογιστής και συνεχίζει τη ζωγραφική. Επισκέπτεται τα εργαστήρια των καλλιτεχνών Ilya Mashkov και του Fedor Rerberg και εκεί γνωρίζει τον Kazimir Malevich. Την περίοδο 1911-1916 τελεί ιδρυτικό μέλος του καλλιτεχνικού συνεταιρισμού «Σαλόν της Μόσχας» και συμμετέχει στις εκθέσεις του. Συμμετέχει σε εκθέσεις της πρωτοπορίας από το 1913, γίνεται μέλος της ομάδας «Ένωσης Νεολαίας» και της κοινότητας «Βαλές Καρό», γνωρίζεται με πολλούς καλλιτέχνες και γίνεται συνοδοιπόρους τους. Την περίοδο 1918-1921 είναι διευθυντής του Γραφείου Εκθέσεων του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών του Λαϊκού Κομισαριάτου Διαφώτισης (ΝΑΡΚΟΜΠΡΟΣ), Καθηγητής Ζωγραφικής στα Ελεύθερα Κρατικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια (ΣΒΟΜΑΣ) και στα Ανώτερα Κρατικά Καλλιτεχνικά και Τεχνικά Εργαστήρια (ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ). Το 1922 συμμετείχε στην Πρώτη Ρωσική Καλλιτεχνική Έκθεση στην Galerie Van Diemen στο Βερολίνο και στη συνέχεια στο Stedelijk Museum στο Άμστερνταμ. Τα επόμενα χρόνια συνεχίζει τη δημοσίευση θεωρητικών κειμένων, σχεδιάζει μια σειρά φουτουριστικών εκδόσεων και ασχολείται με την εικονογράφηση βιβλίων. Στρέφεται προς τον Πουρισμό και δημιουργεί νεκρές φύσεις με εμφανείς τις επιρροές, ενώ το 1934 ανακοινώνει το ενδιαφέρον του για την επιστροφή στη ρεαλιστική ζωγραφική. Πεθαίνει στη Μόσχα το 1943.