Πίνακας Ι. Αναφορικά με το πρόβλημα της σύνθεσης: Κατασκευή σύμφωνα με διακοσμητικές και οργανικές αρχές
Κλιούν Ιβάν (1873-1943)
1942 | 36.9 x 47.3 εκ
Υδατογραφία και γκουάς σε χαρτί
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
MMA.CC28
Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Σχέδιο
Θέμα: Μετά-Πρωτοπορία, Κονστρουκτιβισμός, Ζωγραφική, Ρωσική Πρωτοπορία
Τεχνικές: Υδατογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Καθώς οι αρχές του σουπρεματισμού και της μη-αντικειμενικής τέχνης, όπως επίσης και της οργανικής τέχνης, στηρίζονταν στη σχέση χρώματος και φόρμας, οι καλλιτέχνες και δάσκαλοι στα καλλιτεχνικά εργαστήρια της Μόσχας και της Πετρούπολης διαμόρφωναν, μέσω πειραμάτων, τις θεωρίες τους σχετικά με την αρμονία φόρμας και χρώματος. Ο Kliun υποστήριζε πως: «Εάν αλλάξουμε το χρώμα, η φόρμα μέσα στην οποία βρίσκεται έγκλειστο το χρώμα, απαιτεί και αυτή αλλαγή. Συμβαίνει, όμως, και το αντίθετο: η αλλαγή της φόρμας διεκδικεί και την αλλαγή χρώματος». Στο έργο «Πίνακας Ι. Αναφορικά με το πρόβλημα της σύνθεσης: Κατασκευή σύμφωνα με διακοσμητικές και οργανικές αρχές» ο Kliun τεκμηριώνει ζωγραφικά αυτές του τις προσεγγίσεις. Το έργο, το οποίο περιλαμβάνει αρκετές συνθέσεις που συναντώνται σε διάφορα έργα και μελέτες του Kliun, ομοιάζει παράλληλα με οδηγό για τους μελετητές του σουπρεματισμού.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Ivan Vasilyevich Kliun (Kliunkov) γεννήθηκε στο χωριό Μπολσίε Γκόρκι στην επαρχία Βλαντίμιρ. Από το 1881 έως το 1892 η οικογένεια μετακομίζει στην Καμένκα της Ουκρανίας για καλύτερες συνθήκες ζωής. Το 1892 ο Κλιουν μεταβαίνει στο Λομζ της Πολωνίας και πραγματοποιεί τις πρώτες σπουδές ζωγραφικής το 1896 στη Σχολή για την Προώθηση των Τεχνών της Βαρσοβίας. Το 1898 εγκαθίσταται στη Μόσχα, όπου βρίσκεται και η οικογένειά του, εργάζεται ως λογιστής και συνεχίζει τη ζωγραφική. Επισκέπτεται τα εργαστήρια των καλλιτεχνών Ilya Mashkov και του Fedor Rerberg και εκεί γνωρίζει τον Kazimir Malevich. Την περίοδο 1911-1916 τελεί ιδρυτικό μέλος του καλλιτεχνικού συνεταιρισμού «Σαλόν της Μόσχας» και συμμετέχει στις εκθέσεις του. Συμμετέχει σε εκθέσεις της πρωτοπορίας από το 1913, γίνεται μέλος της ομάδας «Ένωσης Νεολαίας» και της κοινότητας «Βαλές Καρό», γνωρίζεται με πολλούς καλλιτέχνες και γίνεται συνοδοιπόρους τους. Την περίοδο 1918-1921 είναι διευθυντής του Γραφείου Εκθέσεων του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών του Λαϊκού Κομισαριάτου Διαφώτισης (ΝΑΡΚΟΜΠΡΟΣ), Καθηγητής Ζωγραφικής στα Ελεύθερα Κρατικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια (ΣΒΟΜΑΣ) και στα Ανώτερα Κρατικά Καλλιτεχνικά και Τεχνικά Εργαστήρια (ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ). Το 1922 συμμετείχε στην Πρώτη Ρωσική Καλλιτεχνική Έκθεση στην Galerie Van Diemen στο Βερολίνο και στη συνέχεια στο Stedelijk Museum στο Άμστερνταμ. Τα επόμενα χρόνια συνεχίζει τη δημοσίευση θεωρητικών κειμένων, σχεδιάζει μια σειρά φουτουριστικών εκδόσεων και ασχολείται με την εικονογράφηση βιβλίων. Στρέφεται προς τον Πουρισμό και δημιουργεί νεκρές φύσεις με εμφανείς τις επιρροές, ενώ το 1934 ανακοινώνει το ενδιαφέρον του για την επιστροφή στη ρεαλιστική ζωγραφική. Πεθαίνει στη Μόσχα το 1943.