

Μελέτη για πορτραίτο || Ιταλική Νεκρή φύση
Ποπόβα Λιουμπόβ (1889-1924)
1914-1915 | 59.5 x 41.6 εκ
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη
MMA.CC16
Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής
Θέμα: Πορτραίτο, Ρωσική Πρωτοπορία, Κυβοφουτουρισμός
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
H "Μελέτη για πορτραίτο" της Liubov Popova που ανήκει στη Συλλογή Κωστάκη του ΜΟΜus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης είναι μία από τις σωζόμενες εκδοχές του "Πορτραίτου". Αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της ώριμης φάσης της κυβοφουτουριστικής περιόδου της καλλιτέχνιδας στην οποία η καλλιτέχνιδα κατακτά τη μετωπικότητα χωρίς ωστόσο να απουσιάζει εντελώς η αίσθηση του βάθους. Η κυβιστική ανάλυση της μορφής σε επίπεδα με την ταυτόχρονη παρουσία των κυματιστών γραμμών στα μαλλιά επιτυγχάνει τη μετωπικότητα φέροντας τη σύνθεση πιο κοντά στον θεατή. Ακόμη, οι τριγωνικές και οι διαγώνιες δομικές σχέσεις υπερτερούν σε σχέση με τις ορθογώνιες. Η λέξη "CUB[O]" "FUTURISMO" πάνω στη ζωγραφική επιφάνεια αποτελεί πιθανότατα μια δήλωση της καλλιτέχνιδας σχετικά με τους αισθητικούς και λειτουργικούς κανόνες του Κυβοφουτουρισμού. Κατά τη διάρκεια συντήρησης του έργου το 2005 στο τότε Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης αποκαλύφθηκε ένα ακόμη έργο στην πίσω όψη του χαρτονιού: μια πολύ ολοκληρωμένη μελέτη για το έργο "Ιταλική Νεκρή Φύση" που βρίσκεται στην Πινακοθήκη Τρετιακόφ στη Μόσχα.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Η Liubov Sergeyevna Popova γεννήθηκε το 1889 στο Ivanovskoe, ένα χωριό πολύ κοντά στη Μόσχα. Από πολύ νεαρή ηλικία έδειξε το ενδιαφέρον της για τη ζωγραφική και ξεκίνησε μαθήματα ζωγραφικής. Πραγματοποίησε σπουδές φιλολογίας, ενώ παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής στα εργαστήρια των Stanislav Zhukovsky, Konstantin Yuon και Ivan Duon. Θέλοντας να διευρύνει την καλλιτεχνική της μόρφωση την περίοδο 1909-1911 ταξιδεύει στο Κίεβο, την Ιταλία και στο εσωτερικό της Ρωσίας, όπου έρχεται σε επαφή με τη ρωσική εικαστική παράδοση και την τέχνη της Αναγέννησης. Οι επιρροές από αυτά της τα ταξίδια αποτυπώνονται άμεσα και στα έργα της, καθώς αρχίζει να αναπτύσσει μια λιγότερο νατουραλιστική προσέγγιση. Τον χειμώνα του 1912-1913 επισκέπτεται το Παρίσι, έρχεται σε επαφή με τον Κυβισμό, εγγράφεται στην Academie de la Palette και ξεκινά η κυβοφουτουριστική περίοδος στα έργα της. Από το 1914 συμμετέχει στις εκθέσεις της ομάδας «Βαλές Καρό» και έχει συστηματική εκθεσιακή δραστηριότητα και πρωτοποριακή παρουσία στα κινήματα του Κυβοφουτουρισμού, του Σουπρεματισμού [μέλος της ομάδας «Σουπρέμους» του Καζιμίρ Μαλέβιτς] και του Κονστρουκτιβισμού. Το 1918 εντάσσεται στο προσωπικό των Ελεύθερων Κρατικών Καλλιτεχνικών Εργαστηρίων (ΣΒΟΜΑΣ) και το 1920 αναλαμβάνει καθηγήτρια και διδάσκει Θεωρία του Χρώματος στα Ανώτερα Κρατικά Καλλιτεχνικά και Τεχνικά Εργαστήρια (ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ). Μέλος του ΙΝΧΟΥΚ από το 1920 αναλαμβάνει να γράψει ένα εγχειρίδιο σχετικά με τη διδασκαλία της τέχνης. Την περίοδο 1916-1921 δημιουργεί μια σειρά έργω που η ίδια ονομάζει «Ζωγραφικά Αρχιτεκτονήματα» και «Χωροδυναμικές κατασκευές». Παράλληλα, ασχολείται με το θέατρο και δημιουργεί σκηνικά και κοστούμια για τις παραστάσεις «Ο Μεγαλόψυχος Κερατάς» του Κρόμελινκ και «Γη σε Αναβρασμό» του Τρετιακόφ, ενώ εργάστηκε και στο σχεδιασμό υφασμάτων και ενδυμάτων για το Πρώτο Κρατικό Εργοστάσιο Υφασμάτων στη Μόσχα. Ακόμη, ασχολήθηκε με τη γραφιστική και την ένταξη της τέχνης στην παραγωγή και σχεδίασε αφίσες, εξώφυλλα περιοδικών, βιβλία, υφάσματα και πορσελάνες. Πέθανε το 1924 στη Μόσχα.